Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Vi som skriver

En egen bok kan bli en gräddfil i karriären. Men hur går man egent­ligen från idé till manus? Och vad krävs för att författandet ska ge ett lyft? Vi har­ ­träffat tre civilekonomer som skriver ­affärs- och karriärböcker.

Deckardrottningen ­Camilla Läckberg är den mest kända. Men det finns massor av andra författare med en civilekonomutbildning i sin cv, inte minst inom området managementlitteratur.
För den framgångsrike konsulten, coachen eller föreläsaren är den egna boken en viktig kvalitetsstämpel och statussymbol.
– Om någon skrivit en bok så tänker folk att han eller hon är rätt smart, konstaterar Carl Lindeborg, expert på personlig utveckling, med glimten i ögat.
Hans första bok Ditt briljanta jag kom ut 2007. Den skrev han på initiativ av ett förlag som sålde den i sin bokklubb. Förlaget köpte hans förslag på upplägg och han fick fem månader på sig att skriva 300 sidor. Till skillnad från många andra författare fick Carl Lindeborg också ett förskott.

Men trots att han varit krönikör i Affärsvärlden och skrivit för en webbplats var det svårt att komma igång. Carl Lindeborg skrev om de tre första kapitlen flera gånger innan han blev nöjd. För att få inspiration läste han annan litteratur, bland annat en bok om hur man hittar sin egen röst, What we ache for av kanadensiskan Oriah Mountain Dreamer.
Carl Lindeborg hade en grupp vänner och kollegor som fick läsa det framväxande manuset.
– Feedback är viktigt men kan också vara jobbigt, inte minst i början. Det färdiga manuset lämnade jag till en redaktör på förlaget som gjorde en del språkliga ändringar. Det var mest kosmetiskt.
Kosmetik eller inte. Boken blev en framgång och har hittills sålts i 11 000 exemplar
Carl Lindeborg ser skrivandet som en viktig dörröppnare, en gräddfil i karriären.
– Boken har stärkt mig i mitt yrke och är ett jättebra tillbehör på mina föreläsningar. Den har gett mig många förfrågningar och nya uppdrag. Författandet har också utvecklat mig som person, jag har tvingats ta mitt tänkande vidare.

Skrivandet gav honom blodad tand och i augusti 2009 kom hans andra bok Modig som handlar om att övervinna sina vardagsrädslor. Idén sålde han och medförfattaren och vännen Sofia Sivertsdotter själva in till förlaget.
– Den första upplagan på 2 000 ex sålde snabbt slut och den andra säljer bra. Jag fick inget förskott den här gången. Författaren får normalt mellan 15 och 35 procent av priset ut från förlaget. En god vän som arbetar i branschen gav mig värdefull hjälp. Det gäller att vara en god förhandlare, ­konstaterar Carl Lindeborg.
Han funderade inte på att ge ut boken på eget förlag.  Även om det kanske varit bättre ekonomiskt hade det inneburit för mycket jobb och administration, menar han.

Gustaf Oscarson, civilekonom med inriktning på entreprenörskap, valde däremot bort förlaget när han gav ut sin senaste bok Mind your own business hösten 2009. Hittills har den sålts i drygt 4000 exemplar.
– Jag gav ut boken på egen hand eftersom jag själv älskar att marknadsföra och sälja.
Framförallt har jag satsat mycket på PR och boken har synts i extremt mycket media, bland annat i TV4 Nyhetsmorgon och Expressen. För min egen del har det betytt mycket för det personliga varumärket.
I boken intervjuar han 50 kända svenskar om hur de nått framgång inom sitt område. Allt ifrån riskkapitalisten Sven Hagströmer till bloggaren Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Boken tog fem månader att skriva. En del av dem som intervjuas krävde lite övertalning men de allra flesta tackade ja.
– Det förvånade mig hur öppna dessa härliga människor var med sina framgångsnycklar, säger Gustaf Oscarson.

Till skillnad från Carl Lindeborg har han inte använt sig av ett bollplank i sin skrivprocess, bara en korrekturläsare.
– Det är inget jag saknat. Jag har gjort det på mitt sätt, säger han.
Gustaf Oscarson har tidigare skrivit en handbok om ­dokumenthantering och är författare till handboken Driva Företag tillsammans med Anders Andersson. Till hösten kommer en ny bok om försäljning.
– Men jag måste påpeka att bokbranschen är tuff. Jag har tjänat hyfsade pengar på min bok eftersom jag fixat allt själv, men varumärkesbyggandet är den största uppsidan. Alla som vill bygga sitt personliga varu­märke borde testa att skriva en bok.

Även Charlotte Hågård, civilekonom och en pionjär inom området karriärplanering, väljer att ge ut sina böcker på eget förlag. 1998 släpptes CV-boken – konsten att marknadsföra din kompetens  som hittills sålt
i över 20 000 exemplar. Sedan dess har det blivit en rad böcker. Den senaste, Jobbsökarboken, kom 2009.
Skrivandet gör hon vid sidan om sitt arbete som karriärcoach och föreläsare.
– Jag har alltid skrivit på ­helger, kvällar och semestern. Jag drivs av att få ut mina verktyg och metoder, att hjälpa folk.
Att böckerna är viktiga för hennes egen karriär är det ingen tvekan om.
– Mitt namn har blivit känt på ett helt annat sätt. Jag använder böckerna i min verksamhet hela tiden. Jag har också fått oerhört mycket press eftersom det jag skriver om är väldigt aktuellt.
Hennes råd till andra skrivsugna ekonomer är: Våga!
– Skriv 100 sidor, prova dig fram. Men för att lyckas som författare måste du ha en plattform. Tänk tidigt på hur du ska nå ut, säger Charlotte Hågård.
Hennes nästa bok kommer att handla om chefskap. Några planer på att skriva skönlitterärt har hon inte.

Carl Lindeborg sitter däremot och ruvar på idén till en ”spänningsroman med inslag av personlig och global utveckling”. 
– Det blir ett spel mellan onda och goda. Jag känner att jag behärskar skrivandet nu och det är roligt att lära mig en ny genre. Målet är att ha påbörjat den innan sommaren.
Även Gustaf Oscarson när drömmen om en roman.
– Just nu ligger det lite i malpåse. Men det vore en väldigt kul utmaning.

Fakta

Carl Lindeborg:
❱ Vad: Expert inom personlig utveckling.
Civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm år 2002.
❱ Har skrivit: Ditt briljanta jag (2007), Modig (2009). Medförfattare till Stora Hälsoboken.
❱ Boktips: Chefen och medarbetaren av Christer Ackerman.

Charlotte Hågård:
❱ Vad: Expert inom karriärutveckling.
Civilekonom från Uppsala universitet år 1986.
❱ Har skrivit: Din karriär – vems ansvar (1997 tillsammans med Paul Stevens), CV-boken (1999), Bli din egen coach (2001), Jobbsökarens verktygslåda (2004), Ansökningsboken (2007), Jobbsökarboken (2009). Har även utvecklat en serie ­karriärverktyg för ung­domar.
❱ Boktips: What color is your parachute av Richard N. Bolles.

Gustaf Oscarson:
❱ Vad: Expert inom entreprenörskap.
Civilekonom från Karlstads universitet år 2007.
❱ Har skrivit: Första dokumenthjälpen (2007), Mind your own business (2009). Medförfattare till hand­boken Driva företag.
❱ Boktips: Good to great av Jim Collins

Mer på civilekonomen.se