Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Vän eller inte vän

På jobbet är du chef. På Facebook har du dina vänner och delar personlig, ibland kanske till och med känslig, information. Så hur gör du när en anställd vill lägga till dig som vän? – Det handlar om vilken sorts ledare du vill vara, säger Albert Bengtson, managementkonsult och expert på digitala relationer på teknikkonsulten Logica.

Är det ett smidigt sätt att vara social med sina medarbetare, eller blandar du ihop jobb och privatliv på ett olyckligt sätt?
– Egentligen finns det inget enkelt svar, för det handlar om hur du ser på ditt ledarskap och sättet du kommunicerar det på, förklarar Albert Bengtson, managementkonsult och expert på digitala relationer på teknikkonsulten Logica.
Albert Bengtson menar att det som händer när en medarbetare ber att få vara din vän på Facebook i grunden är något väldigt positivt, eftersom det visar att personen är intresserad av att föra en dialog med dig.
– Och det hade varit ett betydligt större problem om ingen av dina anställda ville prata med dig, konstaterar han.

Så det du tar ställning till när du väljer om personen ifråga ska få bli din digitala vän eller inte handlar inte bara om vad du har för relation till honom eller henne, utan om hur du vill kommunicera med alla dina medarbetare. Ditt agerande på digitala forum måste vara en del i din strategi för hur du kommunicerar och delar information med din personal.

– Det handlar om vilken sorts ledare du vill vara, förklarar Albert Bengtson.
– Historiskt sett har industrisamhället krävt ett hierarkiskt ledarskap där chefen fördelar information ut i organisationen. Nu när dina medarbetare är kunskapsarbetare är en viktig roll för dig som chef att hela tiden föra dialog med dem för att sprida den här kunskapen från enskilda medarbetare och in i organisationen. Och hur du gör det måste vara konsekvent, både i vanliga möten och i möten på webben.
För Albert Bengtson menar nämligen att samma regler gäller när du möter människor på webben som när du möter dem ansikte mot ansikte, till exempel runt kaffebordet.
– Internet är bara ett annat gränssnitt för att möta människor.
Så när du funderar på om du ska godkänna din medarbetares vänförfrågan på Facebook kan du fundera på vad du har för strategier när du sitter i fikasoffan på jobbet. Antingen har du en ledarstil där det ingår att ni pratar om saker som är av en mer personlig, kanske till och med privat, karaktär. Eller så har du som regel att inte blanda ihop din fritid med arbetet. Beroende på ditt val där kommer dina strategier i sociala nätverk att se olika ut.
– Vill du hålla isär arbete och privatliv så väljer du att bara ha vänner och familj på Facebook. Men då får du också förklara det för den anställde och föreslå en annan plats för er dialog, kanske företagets intranät eller LinkedIn.

Själv lägger Albert gärna till personer på Facebook och hade i december 1190 vänner som är en blandning mellan familj, vänner, jobbarkompisar och tillfälliga bekanta.
– Jag lever ett sådant liv och har ett sådant arbete att det inte blir problem att ha den här strategin. Däremot försöker jag följa den gyllene kodexen att gärna vara personlig, men inte privat.
– Vill jag diskutera mer privat med någon, då väljer jag ett annat forum. Enda sättet att veta vad du ska diskutera med vem i vilka sammanhang är att tänka igenom vilka strategier du har för ditt ledarskap och din kommunikation. Du måste inte lägga till alla på Facebook bara för att du vill vara en kommunicerande chef, men du måste veta vad du erbjuder i stället.

Fakta

Chefstips: Hantera medarbetarna på Facebook:

1 Fundera över vilken relation du har till medarbetarna, personlig eller mer formell.
2 Fundera över vilken strategi du har för att kommunicera med medarbetarna i andra sammanhang, som till exempel i fikarummet på jobbet.
3 Översätt svaren på de två första frågorna till nätet. Har du en personlig relation med öppen kommunikation kan det vara en bra idé att ha medarbetarna som vänner på Facebook. Har du en mer formell relation är det bättre att föra dialogen på andra ställen.
4 Om du lägger till medarbetaren som vän, tänk på att gärna hålla din kommunikation på Facebook personlig men inte privat. Håll de privata frågorna i till exempel Facebooks stängda chatrum.

Källa: Albert Bengtson