Tydlig story gav framgång
Året var 2012 och Noa Fridmark hade precis sagt upp sig från sitt välavlönade jobb som marknadschef på ett börsnoterat företag. Han ville starta något eget där det enda syftet inte var maximal avkastning till aktieägarna. Resultatet blev företaget Noa Potions som tillverkar hälsosamma drycker. I affärsidén ingår att ”ge något tillbaka”, som Noa Fridmark uttrycker det. Bland annat skänks en procent av vinsten till välgörande ändamål.
Värdegrunden i bolaget visade sig vara betydelsefull när han i januari i år bestämde sig för att söka nytt kapital via crowdfunding. Finansieringsrundan på plattformen Fundedbyme planerades pågå i 45 dagar. Den stoppades redan efter tre dygn. Då hade närmare 200 investerare bidragit med 9,3 miljoner kronor, trots att företaget bara behövde 5,3 miljoner.
– Det var helt bisarrt och en väldigt häftig känsla. Jag tror att succén till stor del berodde på att det fanns en tydlig story och tydliga värden bakom produkten. Då är det lätt för folk att ta den till sig och vilja satsa på dig som entreprenör, säger Noa Fridmark.
Rätt tajmning
En annan framgångsfaktor var att man lyckades tajma finansieringen med uppmärksamhet kring företaget. Före rundan hade bolaget nyligen fått pris i världens största dryckestävling och blivit omtalat i media. Noa Fridmark hade även skrivit flitigt om varumärket på Facebook, vilket resulterade i att flera av hans gamla vänner och klasskompisar från Handels gick in som investerare.
– Förutom att crowdfunding drar in pengar är det en marknadsföringsåtgärd. Du gör dig synlig för alla som tycker att det är kul att investera i startups. Det blir ett sätt att komma ut i världen.
Crowdfunding kan översättas till ”gräsrotsfinansiering”. Utöver Fundedbyme finns ett otal andra digitala plattformar, till exempel Crowdfunder, Kickstarter och Crowdcube, där du som har en affärsidé eller ett startup-bolag kan presentera din produkt och söka kapital. På plattformen gör du en värdering av ditt företag, berättar om dina mål och hur du planerar att nå dessa.
– Vi brottades med problematiken kring hur utförlig du vågar vara utan att riskera att en konkurrent snor din idé. Jag tycker att man ska lägga upp den information som man är villig och bekväm med att dela. Vill någon sedan ha ytterligare info så kan du först be den potentiella investeraren att skriva på ett sekretessavtal.
Vad är baksidan med att ta in en så stor mängd investerare?
– Det blir administrativt mer tungrott än om du bara tar in ett fåtal riskkapitalister eller affärsänglar. Kontaktas du av någon som vill köpa tio procent av företaget måste du först skicka ut förfrågningar till 200 aktieägare eftersom de har företräde.
Vad tycker du om crowdfunding som alternativ finansieringsmetod?
– På så vis kan flera entreprenörer förverkliga sina idéer då det blir lättare att få ihop kapital i ett tidigt skede, de slipper sitta i klorna på riskkapitalbolag och banker. Sedan får du in personer som investerar för att de gillar konceptet, inte för att få maximal avkastning.
Fakta
Noa Fridmark, 35
Bor: Stockholm.
Utbildning: Civilekonom från Handels i Stockholm.
Jobbar som: Grundare och vd för dryckesföretaget Noa Potions.
Övrigt: Slog Europarekord i februari med en miljon kronor insamlade på tre minuter i en equity-kampanj.
Fakta
Noa Fridmark tipsar!
Lyckas med crowdfunding
1 Gör en välarbetad affärsplan. Var tydlig med vem du är och vad du vill att din produkt och ditt företag ska stå för.
2 Våga drömma stort när du pitchar din affärsidé för en crowdfundingplattform.
3 Starta inte din finansieringsrunda förrän du har skapat dig en tydlig bild av vad ditt företag är värt. Utgå från värderingstalen för andra företag i samma bransch. Ett dryckesföretag kan till exempel värderas till mellan 1,5 och 17 gånger omsättningen. Beskriv hur stor omsättning du räknar med att ha om x antal år, vilka marknader du vill finnas på och hur du ska nå dit.
4 Berätta om affärsidéns styrkor men också dess svagheter. Det inger förtroende. Skriv till exempel om ni har haft utmaningar i produktionen eller haft svårt att organisera säljstyrkan, men också hur ni tänker lösa problemen.
5 Tajma gärna din finansieringsrunda med publicitet eller uppmärksamhet kring din produkt. Berätta om rundan på sociala medier och för alla dina kontakter.
Fakta
Noa Fridmark, 35
Bor: Stockholm.
Utbildning: Civilekonom från Handels i Stockholm.
Jobbar som: Grundare och vd för dryckesföretaget Noa Potions.
Övrigt: Slog Europa-rekord i februari med en miljon kronor insamlade på tre minuter i en equity-kampanj.