Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Trollbind din publik

Med några enkla knep får du alla intresserade av vad du har att säga på säljmötet. Civilekonomens retorikexpert delar med sig av sina bästa tips.

Om du vill att dina kollegor ska lyssna på din dragning och kunderna köpa det du säljer, finns det flera knep som gör dig till en övertygande talare. Civilekonomen avslöjar vilka.
Det vanligaste misstaget vi gör när vi förbereder ett anförande är att vi fastnar vid vad det är vi ska säga. I stället är det hur vi säger det, som vi ska fokusera på.
– Det är genom hur vi säger det som vi får folk att lyssna, säger Inez Victor, retoriker och föreläsare på Victors retorik.
Att snöa in på enbart innehåll blir lätt tråkigt och svårbegripligt. Kollegorna gäspar och kunden tänker ”what´s in it for me?”
– Det är känslan som får oss att köpa något. Rätt känsla leder till vilja, som leder till handling. Det glömmer många när de håller sina presentationer. Sakliga argument och låga priser kan de flesta leverera, fortsätter hon.
Några grundregler för ett bra framträdande är att utgå från just detta: vad publiken ska känna när de går därifrån. Sedan bygger du upp ditt anförande utifrån det, tipsar Inez Victor.
En bra talare är en bra guide. Berätta kort om vad du ska säga, vilka punkter som står på programmet. Begränsa innehållet till det du vill att lyssnaren ska komma ihåg. Bygg upp presentationen med en huvudtes, stödd av tre proargument, kryddade med anekdoter och bildliga inslag. Och med det sista avses inte Power Point-presentationer i första hand. 
– Alla slides du visar tar bort fokus från dig och det du säger. Visa hellre bara bilder och prata fritt och personligt utifrån dem, säger Inez Victor.

Se upp för fokustjuvar
Tesen du driver ska du sälja in så att lyssnaren redan från första början förstår varför han eller hon är där. Argumenten ska stärka det du säger, och bör vara av olika dignitet – ett mindre, ett mellanstort och ett stort, som övertygar. Börja med det mellanstora, gå över till det lilla och avsluta med det stora. Bind ihop resonemanget genom att återknyta till inledningen, eller avsluta med en uppmaning. Om du är på ett säljmöte, var inte rädd för att vara tydlig med att du säljer – kunden vet redan varför du är där.
Anekdoterna är ett bra sätt att skapa bilder och känslor hos de som lyssnar, att förstå och relatera till vad du menar. De måste ha en relevans och ska ha en början, en mitt och ett slut. De bildliga inslagen kan bestå av metaforer eller rekvisita.
Inez Victor ger ett exempel:
– En informatör reste runt och föreläste i HIV-/aidsdrabbade länder i Afrika. I stället för att visa staplar och diagram över hur vanlig sjukdomen var, så delade hon in alla som lyssnade i grupper genom att ge dem en siffra var: 1-2-3. Sedan bad hon alla med siffran 1 och 2 att sätta sig ner och sa: ni som sitter ner är döda om fem år, vilket skapade en omedelbar förståelse för problemet, berättar hon.
En annan, helt avgörande faktor är att ha kontakt med sin publik. Ha ögonontakt, fånga och följ upp reaktioner, var närvarande hela tiden. Och, säger hon, tro på det du säger.
– Dina ord, din mimik och dina gester måste säga samma sak. Då skapar du tillit, säger hon.
Fokustjuvar – det vill säga personer som kommer för sent, ett dunkande bygge utanför eller en telefon som ringer mitt i alltihopa – måste fångas upp. Men gör det med humor.
De flesta har suttit av presentationer som aldrig tycks ha ett slut. Hur länge kan man hålla en publik intresserad?
– Allt beror på. Om du håller en längre dragning, se till att göra publiken delaktig. Om du märker att de börjar krokna, lägg in en övning eller ge dem en paus. Att köra vidare när ingen lyssnar ger ingenting. Budskapet ska inte ut, det ska in.

Fakta

Så skapar du en bra presentation:

1. Fundera över vilken känsla publiken ska ha när de lyssnat klart. Den känslan ska få dig att nå ditt syfte. Hur når du dit på bästa sätt?

2. Fundera över när och varför du väljer Power Point. Kan du ha andra verktyg som hjälper dig att uppnå ditt syfte?

3. Var hård mot dig själv – avgränsa innehållet så du bara tar med det viktigaste.

4. Använd dig av anekdoter för att göra din presentation mer intressant. De ska vara relevanta och bestå av en början, en mitt och ett slut. Tänk på att de historier eller personer/citat du relaterar till i din presentation också skapar en bild av dig som valt ut dem.
 
5. Guida publiken genom din föreläsning, börja med att berätta vad du ska tala om och följ sedan strukturen. Driv en huvudtes och förstärk den med tre argument under presentationens gång.
Källa: Inez Victor

Mer från:

Mer på civilekonomen.se