Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Ta kontroll över din ilska

Arg på chefen, jobbet, kollegan? Ilska kan sätta krokben för karriären. Men det går att lära sig hantera ilskan – på ett vettigt sätt.

I ett arbetsliv med högt arbetstempo, stress och krav kan ilska puttra under ytan. Enligt psykologen och kbt-terapeuten Maria Farm går orimlig ilska ofta hand i hand med stress.
– När man är stressad samlar man på sig spänningar, man kanske sover dåligt, pressar sig under tidsbrist vilket ökar ansträngningsnivån i kroppen. Man upplever att man måste försvara sig och reagerar med ilska, säger Maria Farm.

Ofta uppfattar vi inte vår egen ilska. Den kan ta sig olika uttryck, man kan vara bitsk, irriterad, snäsig, arrogant och dominant. Men omgivningen känner sig drabbad och blir lidande.
– Det är bra att uttrycka sin ilska men på ett vettigt sätt. Ofta tar vi med oss ilskan hem från jobbet, och låter den gå ut över familjen, säger Maria Farm och fortsätter. Att man ger uttryck för ilskan när den uppstår är bra. Det är en sund reaktion att sätta gränser om någon är elak eller utnyttjar dig, och att kunna säga nej till jobb när man inte orkar ta på sig mer, säger Maria Farm.
Det är när ilskan inte kan kontrolleras eller går ut över andra, på jobbet eller hemma, som det är dags att göra något åt den. Okontrollerad ilska har negativ effekt på hälsan.
– Våga stanna upp, var ärlig mot dig själv. Ifrågasätt din egen roll – att hela tiden skylla på andra leder inte till att du utvecklas, säger Maria Farm. 

Ilska är en av våra grundkänslor, biologiskt nedärvt och en viktig signal till andra att vi blivit kränkta.
– Ilska är en av våra starkaste känslor och kan upplevas hotfullt av omgivningen. Rädsla att uttrycka ilska beror ofta på att vi är rädda att förlora värdefulla relationer eller väcka anstöt.
Ofta reagerar män och kvinnor olika på ilska. Kvinnor vänder ofta ilskan inåt, ältar, blir nedstämda och deprimerade. Män uttrycker den lättare och kan i vissa fall behöva verktyg för att hantera den.
– Till viss del är det biologiskt betingat. Könshormonet testosteron är kopplat till ett visst mått av aggression, men det beror också på sociala förväntningar. Det är mer okej att män visar ilska, säger Maria Farm. Men kvinnor som lär sig uttrycka sin ilska mår bättre när de lär sig säga ifrån.

Fakta

Tips för att hantera ilska:

1 Undvik att gapa och skrika. Hur många gånger har det blivit bra? Kommunicera, prata om de egna känslorna. Att anklaga stänger alla dörrar till vettigt samtal.
2 Går du i gång hela tiden, som en uppflammande tändsticka mot auktoriteter eller press, kan det vara läge att söka hjälp.
3 Gå undan. Triggas du av andra personer vid fikabordet på jobbet? Gå på toaletten, andas med magen. Få fatt på dig själv och den egna viljan.
4 Fråga dig om du känner rättmätig ilska över situationen eller om den beror på din egen ryggsäck.
5 Hitta sätt att lugna dig. Motionera, meditera, gör yoga eller andningsövningar.