Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Jessica Nilsson. Foto: Annicka Af Klercker

Så får du snurr på e-handeln

Ett flitigt mätande av dina kunder och kampanjer är avgörande för en lyckad nätförsäljning. Det menar e-handelsproffset Jessica Nilsson som är en av hjärnorna bakom nätsuccén Hellofresh.

Det hade gått två år sedan Jessica Nilsson tog examen från Handels i Stockholm när hon och två tyska kompisar startade nätföretaget Hellofresh i Berlin. Konceptet, som är inspirerat av svenska Linas Matkasse, där kunden köper en matkasse online och får den levererad till dörren, blev snabbt en succé. I dag finns de i tre världsdelar och levererar varje månad fyra miljoner måltider. 
– Många företag fokuserar på tekniken och glömmer bort att de säljer produkter till personer bakom datorn. Vi tog tidigt reda på var våra kunder bodde, vad de jobbade med och hade för vanor. Sedan segmenterade vi kundbasen så att vi kunde lägga mer pengar på våra bästa kunder och hitta nya liknande kunder, säger Jessica Nilsson.
Under resan med Hellofresh har hon samlat på sig värdefull kunskap om hur man lyckas med handel på nätet. Det har hon nytta av i sitt nuvarande jobb som investeringsansvarig på riskkapitalbolaget Northzone. Ett av hennes främsta råd till försäljningschefer som vill lyckas bättre på nätet är att mäta allt som är möjligt att mäta.
– Det finns mycket du kan göra för att optimera din e-handel utan att det kostar en krona. Med hjälp av gratisprogram på nätet kan du bland annat enkelt testa olika marknadsföringskanaler och göra A/B-tester för att hela tiden optimera dina kampanjer. 
A/B-tester innebär att du till exempel kan testa två olika versioner av din webbplats för att se vilken som är mest effektiv. Webbplatsens besökare slumpas mellan de två versionerna och på så sätt kan du se hur besökarna reagerar på olika förändringar. Tack vare mätprogram kan du dagligen hålla koll på din trafikvolym och konverteringsgrad – hur många av dem som till exempel klickar på en banner som blir faktiska kunder. 
– På Hellofresh gör vi A/B-tester hela tiden, trots att vi har hållit på i fyra år. Jag tror att det är farligt att bli för bekväm.

Tre stora problem
Enligt Jessica Nilsson brottas traditionella e-handelsföretag med tre stora problem: höga returgrader, lagerrisk och svår lönsamhet. Hon menar att om man lyckas använda data smartare och anpassa e-handeln utifrån den så kan man både minska antalet returer och förbättra kundupplevelsen. Sista steget är logistiklösningen: hur man snabbt och smidigt kan leverera produkten på det sätt kunden föredrar. 
– Tack vare smartare mätverktyg vet du i dag vem din kund är och vad den vill ha, utan att den loggar in. Det gör att du kan individanpassa e-handeln så att olika typer av produkter och erbjudanden visas beroende på vem som besöker hemsidan. 
Vad bör försäljningschefen tänka på för att inte sacka efter?
– De som tappar inom e-handeln i dag är de som inte har lyckats optimera sina tjänster till mobilen eftersom allt fler gör sina köp där. Upplevelsen bör anpassas efter en mindre skärm som även roterar och att kunden använder touch screen i stället för tangentbord. För att bara nämna några exempel på mobiloptimering.

Fakta

Jessica Nilsson, 30
Bor:
Stockholm.
Utbildning: Civilekonom från Handels i Stockholm.
Jobbar som: Investeringsansvarig på riskkapitalbolaget Northzone, medgrundare och non-executive director i Hellofresh samt styrelseledamot bl.a. i e-handelsbolagen Fyndiq och Outfittery.

Fakta

Jessica Nilsson tipsar!
Fem steg till bättre näthandel

1 Lär känna din kund.Analysera din kundbas och ta reda på var de bor, hur gamla de är och vad de har för vanor. Först då kan du optimera din produkt, hemsida och marknadsföring för rätt målgrupp. Lägg mer energi och pengar på dina bästa kunder!

2 Använd mätsystem. Med hjälp av gratis program på nätet kan du hålla koll på trafikvolym, konverteringsgrad och vilka trafikkällor som ger flest kunder i förhållande till spenderade annonspengar. 

3 Håll koll på dina KPI. Key Performance Indicator, eller nyckeltal som det också kallas, handlar om att räkna ut vad du tjänar på en kund och jämföra det med vad kunden kostar i service och marknadsföring. 

4 Testa allt som du kan mäta. Börja annonsera via onlinekanaler som är billiga och enkelt går att mäta, till skillnad från till exempel tv- och radioreklam. Gör en lista över dina kanaler och jämför dem systematiskt med hjälp av ett mätverktyg. Optimera hemsidan genom att göra samma typ av A/B-tester för texter och bilder. 

5 Mobiloptimera din sida. Det är många skillnader mellan en upplevelse på mobilen och desktop som man bör tänka på. Bland annat är det mindre plats på mobilens laddningssida och som e-handlare måste du därför anpassa ditt “call to action” för att synas direkt.

Mer på civilekonomen.se