Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Passar du som franchisetagare?

Mer kvalificerade koncept, bland annat inom redovisning, gör att fler akademiker upptäcker möjligheterna med franchising. Samtidigt har affärsmannaskap blivit viktigare än branschkunskap. Men det finns mycket att tänka på innan det är dags att skriva på ett franchiseavtal.

Det finns inget bra svenskt ord för franchising. »Upplåtelse av affärskoncept« låter krångligt, men är den korrekta beskrivningen.
Kortfattat fungerar franchis-ing så här: En företagare som byggt upp ett framgångsrikt affärskoncept vill expandera, men vill slippa binda upp sig med lokaler och personal på de nya orterna.
Lösningen blir att låta en fristående entreprenör hyra affärskonceptet, mot en viss procent av omsättningen. Dessutom krävs vanligtvis även en engångsavgift. Franchisetagaren får hjälp i starten och ett bollplank att luta sig mot.
Slår satsningen väl ut blir det en lönsam affär för både franchisegivare och franchisetagare. Runt om i Sverige finns till exempel en lång rad hamburgermiljonärer som har amerikanskt franchising att tacka för sin förmögenhet.
– Det är en genväg för nya entreprenörer. Man får ett välkänt namn redan från början, och man vet att konceptet fungerar i andra städer, säger Kristina Låftman på konsultföretaget Franchise Group som hjälper franchisegivare att utveckla sina koncept.
Franchising kom till Sverige redan i början av 1970-talet. De senaste tio åren har utvecklingen gått mycket fort.
– I dag finns närmare 600 system i Sverige, enligt Kristina Låftman.
Att McDonald’s och Pressbyrån är franchisekoncept brukar de flesta känna till. Men att Posten också är det är mindre känt, trots att det handlar om tusentals franchisetagare som sköter alla utlämnings- och försäljningsställen.
– Och ett av de nyaste är Apoteket AB, som aviserat att man nu söker 50 franchisetagare.

Detaljhandel i all ära, det är främst inom service och tjänster som ökningen sker. Allt ifrån gym och frisörer till olika slag av konsulter.
– Inom den här typen av verksamhet är marginalerna ofta bättre än i detaljhandeln, vilket gör att flera lockas dit.
Mer kvalificerade tjänster gör också att franchisegivarna efterfrågar fler välutbildade franchisetagare, exempelvis civilekonomer.
– Det handlar om personer som vill se en utveckling i sin egen personlighet och karriär.
En annan trend är att affärsmässighet allt oftare väger tyngre än branschkunnighet.
– Förr letade en franchisegivare efter specialister. Nu vill man ha en säljinriktad person som är duktig på att leda personal. Som kan driva affärer och skapa lönsamhet, säger Kristina Låftman.

Den bilden bekräftas av Mats Melander som startade franchisegivaren Moretime 2004. Företaget har i dag 13 franchisetagare som säljer tjänster inom redovisning och revision (läs mer om en av dem, Marianne Lagerstedt, på efterföljande uppslag).
– Målet för oss är 35 kontor om fem år. Vi letar duktiga företagare, gärna civilekonomer med företagaranda och god säljförmåga. Vi har även varit i kontakt med dem som redan har redovisningsbyråer, men de är inte lika öppna och hungriga.
Kristina Låftman tror att vi kommer att få se fler franchisekoncept inom just redovisning.
– Det är ett område som vi spanat på länge. Det är jättestort i exempelvis USA.

Ett annat franchisesystem som kan vara intressant för civilekonomer är engelska ERA, Expense Reduction Analysts.
Affärsidén är att gå igenom ett företags indirekta kostnader och hitta besparingsmöjligheter. Det kan gälla allt från telefoni till tjänstebilar. Konsultens arvode baseras på hur mycket företaget kan spara.
Sedan årsskiftet finns ERA i Sverige. Laurentiu Tomsa i Västerås är en av två franchisetagare.
– Jag tvekade först eftersom startavgiften är hög, men efter att ha räknat ordentligt kom jag fram till att det kan bli en god affär för mig, säger han.
Målet är att ERA ska ha 25 franchisetagare i Sverige om fem år.
– Jag ser stora möjligheter för civilekonomer, det behövs duktiga analytiker, säger Laurentiu Tomsa som själv studerat ekonomi vid Högskolan i Jönköping.

Konsulten Kristina Låftman ser en trend i att potentiella franchisetagare allt oftare »shoppar runt« innan de bestämmer sig för vilket koncept de vill köra.
– Ska jag satsa på kemtvätt eller gratulationskort? Lönsamhet står i fokus precis som det alltid gjort i USA. Tidigare har man ofta fattat tycke för ett visst koncept och varit helt inriktad på att köra just det, säger Kristina Låftman.
Franchising har fått utstå en hel del kritik i medierna. Inte sällan handlar det om att franchisetagare inom detaljhandel betalar höga avgifter och tvingas jobba orimligt många timmar.
Marginalerna i detaljhandeln är små och alla koncept passar inte alla. Men på det stora hela taget är kritiken överdriven, anser Kristina Låftman.

Överdrivet eller inte så gäller det att vara medveten om vad man skriver på (se råden här nedan). En het fråga är också hur man som franchisetagare gör om man vill sälja sin rörelse. Det är sällan fritt att överlåta avtalet och verksamheten till någon annan utan franchisegivarens medgivande.
– Det stämmer. Men normalt går det bra att överlåta avtalet, inte sällan med hjälp av just franchisegivaren. På så sätt kan man ta del av värdeökningen som förhoppningsvis byggts upp i företaget, säger Kristina Låftman.

Fakta

Att tänka på om du siktar på franchising

❱ Passar du som person för franchisekonceptet?
❱ Gör din egen bedömning av om franchisekonceptet fungerar på den marknad du tänkt dig. Är konceptet importerat så fungerar det kanske inte här.
❱ Se upp med franchisekoncept som är nya och mindre utprovade.
❱ Se upp med franchisekoncept som har en liten förtjänst-
marginal. De fasta kostnaderna och avgifterna till franchise-
givaren måste fram först.
❱ Läs avtalet tillsammans med rådgivare, helst någon med kunskap om juridik.
❱ Gör din egen budget. Lita inte på franchisegivarens standardbudget.
❱ Se vilket marknadsområde som du får ensamrätt till. Finns det överlappning med andra franchisetagare? Vad kan det medföra?
❱ Kontakta franchisetagare på andra orter för att höra hur de gått till väga. Oftast råder stor öppenhet eftersom man inte är konkurrenter.
❱ Vad gäller om du vill komma ur avtalet?

Källa: Almi Företagspartner

Mer på civilekonomen.se