
Nyckeln till makt på jobbet
Vad är egentligen makt?
– Makt har en negativ klang. Men det engelska uttrycket för makt, power, betyder kraft och energi. Makt är att påverka till det bästa för verksamhet och medarbetare, ett ansvar och verkansmedel för att bidra till nytta för andra och att uppnå det du vill utan tvång.
Hur skaffar man sig makt att påverka?
– Maktbaserna är kärnan, exempelvis personlighet, kompetens, färdighet, argumentationsteknik och respekt från andra. Framstår man som falsk, fjäskig och manipulativ tappar man sin påverkanskraft. Extroverta, aktiva personer både tar och får mer makt än försiktiga personer. En del argumenterar intuitivt övertygande även utan goda argument.
– Erkänd expertis eller omvärldens respekt och beundran är källor till makt, se på kändisar. Att kontrollera resurser som andra har ett intresse i, för att belöna eller straffa, är också en maktkälla. Så även en formell position, den makten är dock överskattad.
Vilket är det vanligaste felet man gör när man vill ha makt?
– Tron att titeln ger makt, att det är nog att vara auktoritär eller att missbruka makten för egen vinning. Vissa personer skiftar perspektiv från vi till jag och känner sig upphöjda av makt. Som arbetsgivare måste man vara mycket uppmärksam på detta vid rekrytering, inte minst av ledare.
Hur får man enklast makt?
– De bästa påverkarna är självmedvetna, inte självupptagna och får andra att känna sig sedda. Duktiga påverkare ändrar vid behov argument, sätt att tala eller kroppsspråk. De är duktiga på att ge andra erkännanden, komplimanger, att komma överens och ge hjälp och stöd.
– Självsäkert kroppsspråk, så kallad power posing, förändrar hormoner och signalsubstanser i hjärnan. Vi blir mer uthålliga och övertygande. Viktigast är att coacha sig själv uppåt, inte att psyka ned andra. Den vinner som kan koden.
Fakta
Lästips!
Makt och påverkan (Studentlitteratur) av Linda Lai.