
Lär dig hantera grälsjuka på jobbet
1 Känn din reaktion. Är du medveten om din reaktion så styr du den lättare. Dåliga ledare förnekar sin stress och negativa känslor. Goda ledare är självmedvetna, erkänner sämre sidor och får därmed möjlighet att hantera dessa.
2 Lugna ner känslorna. Är du för neutral uppfattas du som svag, pekar du med hela handen ses du som aggressiv. Skickliga konfliktlösare behåller lugnet, utstrålar trygghet, vänlighet och positivitet. Det ökar chansen att lösa konflikten.
3 Fokusera på sakfrågan. Vad är problemet? Svävar motparten i väg – gå tillbaka till ämnet. Låt bli personangrepp.
4 Utvecklas genom motsättningar. Konstruktiva konflikter är bra. Att gå från motsättning till att förstå problemet till att hitta en lösning gör allt bättre.
5 Tänk positivt. Lugn, trygg och vänlig minskar antalet konflikter då du använder empati som är människors medfödda förmåga att samarbeta.