Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Hilmar Hilmarsson. Foto: Jonas Gienapp

Lär dig hantera grälsjuka på jobbet

Bråk på jobbet? Blir du arg och pekar med hela handeln eller blir du stressad och flyr undan? Båda reaktionerna är vanliga – ingen av dem är konstruktiv. Lösningen heter självkännedom menar Hilmar Hilmarsson, psykolog, psykoterapeut, föreläsare och författare inom ledarskap och kommunikation som här ger sina bästa tips för hur du gjuter olja på vågorna.

1 Känn din reaktion. Är du medveten om din reaktion så styr du den lättare. Dåliga ledare förnekar sin stress och negativa känslor. Goda ledare är självmedvetna, erkänner sämre sidor och får därmed möjlighet att hantera dessa.

2 Lugna ner känslorna. Är du för neutral uppfattas du som svag, pekar du med hela handen ses du som aggressiv. Skickliga konfliktlösare behåller lugnet, utstrålar trygghet, vänlighet och positivitet. Det ökar chansen att lösa konflikten.

3 Fokusera på sakfrågan. Vad är problemet? Svävar motparten i väg – gå tillbaka till ämnet. Låt bli personangrepp.

4 Utvecklas genom motsättningar. Konstruktiva konflikter är bra. Att gå från motsättning till att förstå problemet till att hitta en lösning gör allt bättre.

5 Tänk positivt. Lugn, trygg och vänlig minskar antalet konflikter då du använder empati som är människors medfödda förmåga att samarbeta.

Mer från:

Mer på civilekonomen.se