Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

”Lämna snygga spår efter dig”

Headhuntern kan bli din vägvisare till drömjobbet. Men hur arbetar egentligen headhuntingföretagen och hur gör du för att ditt namn ska hamna på deras listor? Vi har tagit en djupdykning i executive search-dammen.

Läs också: Så hittar headhuntern dig!

Tidningarnas platsannon­ser är ett bra mått på kon­junkturen. Och det är ingen tvekan om att jakten på nya nyckelspelare tvärbromsat. Det minskade suget märks också hos konsulterna som sysslar med chefsrekrytering, så kallad executive search.
– I vintras kom en tydlig nedgång vilket tvingat oss att vara mer aktiva på marknaden, säger Samuel Martinsson, partner på Amrop.
Jacqueline Winberg, delägare i konkurrenten Stanton Chase International, har märkt att kunderna delvis efterfrågar andra tjänster.

– Företagen strukturerar om och vi får fler uppdrag där vi utvärderar kandidater vid internrekryteringar samt ledningsrupps- och styrelseutvärderingar, säger hon.
Man brukar säga att sju–åtta av tio tjänster förmedlas via kontakter. En annons når bara den som söker eller funderar på att byta jobb. En duktig headhunter bygger upp goda relationer med personer som redan sitter på positioner där de är nöjda, och uppvaktar dem.
– De mest intressanta för oss är personer som trivs på sina nuvarande jobb och gör bra ifrån sig, säger Samuel Martinsson.

I jakten på rätt kandidater att presentera för uppdragsgivaren är headhuntern beroende av tips och rekommendationer från sitt nätverk.
– Det gäller att folk har för­tro­ende för mig, så att de är beredda att ge mig av sin tid. Det är ett givande och tagande. Den som tipsar mig om en person i dag kan vara den jag söker för en annan tjänst om ett år, säger Jacqueline Winberg.

Executive search är en bransch som präglas av diskretion. Flera av de företag som Civilekonomen talat med vill inte ge några kommentarer till hur de arbetar.
Enligt Linus Zackrisson, region­chef för talangnätverket Nova Pro och författare till boken Headhunting – guide till kvalificerad rekrytering, är det också en mycket konservativ bransch.
– Alla arbetar exakt likadant efter samma affärsmodell. De utgår från sin databas av kandi­dater och letar nya namn på liknande sätt.
När det handlar om toppmanage-ment är det också samma namn som dyker upp hela tiden: en liten krets av personer som innehar de allra högsta befattningarna och som finns i alla headhuntingföre­tagens kontaktnät.
– Det är väldigt mycket me­del­­ålders män, säger Linus Zackrisson.

Samuel Martinsson på Amrop känner delvis igen sig i den bilden.
– Det är en traditionell bransch och när det gäller riktigt stora jobb är det samma kandidater som kommer upp, säger han.
Ett rekryteringsföretag som valt att arbeta på ett annorlunda sätt är Agentum. I stället för att själva leta kandidater ur register, via kontaktnät eller genom research mailas varje rekryteringsuppdrag ut till ett nätverk på 750 noga utvalda personer. Dessa så kallade agenter får chansen att rekommendera någon som skulle passa på den tjänst som kunden vill ha besatt.
– På det här sättet får vi mycket intressantare och mer genomtänkta förslag. Vi kommer åt alla agenternas egna nätverk och får med både intelligenta och emotionella aspekter, sådant som inte står i en CV, säger Lee Wermelin, Agentums vd.

Processen går ofta snabbare än när kandidater vaskas fram på vanligt sätt.
– På tre veckor har vi identifierat och intervjuat kandidater och kan presentera dem för uppdragsgivaren.
Väljer kunden sedan en av kandidaterna får agenten ett arvode på upp till 50000 kronor.
– Det är inte mer än rätt att den som kommit med rekommendationen får en del av pengarna. Vi slipper ju kostnaden för researcharbetet, säger Lee Wermelin.

Men Jacqueline Winberg på konkurrenten Stanton Chase är skeptisk till Agentums arbetssätt.
– Risken är att folk rekommenderar någon bara för att få betalt, inte för att det är den mest lämpade personen, säger hon.
Det tillbakavisas bestämt av Lee Wermelin.
– Vår modell bygger på för-
troende i hela processen. Agen-ter­na är väldigt måna om sitt rykte och dessutom är det våra professionella rekryterare som djupintervjuar och kvalitetssäkrar kandidaterna, säger hon.
Vissa personer står redan högt i kurs hos headhunting­företagen. Men finns det något sätt för alla andra att förbättra sina odds?
Först och främst gäller det att vara aktiv. Kommer inte headhuntern till dig får du väl komma till headhuntern. Det finns en lång rad att välja mellan, många av dem arbetar med rekrytering inom ekonomiområdet.
– Kolla runt och sök upp det företag som passar dina behov. De flesta arbetar över flera branscher. Kontakta dem och bygg en relation, säger författaren Linus Zackrisson.
Och det gäller att vara påstridig.
– Du får inte bara bli ett namn i deras databas. Och om du får ett samtal från en headhunter och inte blir tillfrågad att komma på en intervju just den gången kan du fråga om ni kan träffas för en lunch i alla fall.
Och representanterna för rekryteringsföretagen håller med:

– Ta kontakt och visa att du finns på banan. Väldigt många hör av sig till oss vilket vi tycker är bra, säger Samuel Martinsson på Amrop.
Låt dig inte heller skrämmas av ett bolag som säger sig enbart arbeta med top-management­rekryteringar, påpekar Linus Zackrisson.
– Om de får ett uppdrag att genomföra en rekrytering på en lägre nivå gör de det eftersom de inte har råd att tacka nej, säger han.
Ett uttryck som återkommer när det handlar om headhunt-ing är ”top of the mind”.
– Ditt namn ska poppa upp i folks huvuden när en viss tjänst kommer på tal. Det gäller att lämna snygga spår efter sig överallt. Jobba metodiskt och motionera ditt näverk, säger Jacqueline Winberg.
Du måste självklart synas och höras för att bli rekommenderad av andra. Linus Zackrisson slår ett slag för internet, som blivit ett allt viktigare redskap när headhuntern letar kandidater.
– Var aktiv på sociala medier som Facebook och Linkedin, då blir du synligare, säger han.
Av samma anled­ning är det bra att vara talare på en konferens eller att bli intervjuad i en tidning. Då blir det ju fler träffar när headhuntern googlar på ditt namn.

– Ju mer du syns desto mer intressant blir du. Men kom ihåg att en headhunter bara är en hjälp på vägen mot drömjobbet. Det är du själv som måste visa den potentiella arbetsgivaren att du är bäst.
Det gäller också att ha fingertoppskänsla.
– Balansgången är ofta hårfin mellan att vara aktiv i sitt nätverkande till att uppfattas som ganska jobbig. Alla rekryteringsfirmor har kroniska ”arbetssökare” och de blir väldigt sällan aktuella för något uppdrag, säger Samuel Martinsson på Amrop. n

Fakta

SÅ BLIR DU SYNLIG FÖR HEADHUNTERN
❱ Gå in på Gula sidorna och ta kontakt med ett headhuntingföretag på din ort. Be om ett personligt möte och odla sedan den kontakten.
❱ Var aktiv i sociala medier som Linkedin och Facebook.
❱ Mingla och gå på möten och träffar. Du behöver inte bo i Stockholm för att nätverka.
❱ Skriv artiklar, tala på konferenser, bli intervjuad i tidningen. Då får du fler träffar när headhuntern googlar på ditt namn.
Källa: ”Headhunting – guide till kvalificerad rekrytering” av Linus Zackrisson. Talentum HR.

Fakta

Exempel på headhuntingföretag (executive search)

❱ Michaël Berglund Executive Search, rekryterar till nyckelbefattningar ofta på styrelse, koncernlednings- och bolagsledningsnivå.
❱ Odgers Berndtson (tidigare Ray & Berndtson), enligt egen uppgift bland ”top three” i Sverige.
❱ Novare Executive Search, Investor är delägare i Novare.
❱ Agentum, rekryterar via agentnätverk som tipsar om kandidater.
❱ Alumni, tillsätter enligt egen uppgift årligen 170 tjänster.
❱ Korn Ferry International, har 90 kontor i 40 länder.
❱ Stanton Chase International, inriktad på styrelse-, företagslednings- och mellanchefsnivå men även rekrytering av specialister.
❱ Egon Zehnder, känd för rekrytering av toppchefer i storbolag.
❱ Amrop International, toppar VA-rankningslista över kunders nöjdhet.
❱ SAM Headhunting, Nordens största headhunter enligt egen uppgift.
❱ Michael Page International, engelskt bolag som grundades 1976.

Mer från: ,