Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Iphonen är bara början

En strid ström av nya it-verktyg håller på att revolutionera våra jobb. Civilekonomen guidar om 10 it-verktyg som du borde känna till.

Tack vare mobilitet och samarbetsverktyg ska du kunna nå alla it-program när och var som helst. I bärbara enheter ska du koppla upp dig via videokonferenser och söka information i beslutsstöd. Du når informationen via molnet eller i företagets installerade it-system. På sikt lär affärsappar dominera i din mobillur. Och dina kontakter i Facebook blir guld värda.  Och en sak är säker – allt glider ihop.
 
1. Smarta mobila it-prylar

I takt med att medarbetare ska bli effektivare, samarbeta lättare och trådlöst nå it-system haglar det nya bärbara it-prylar.  Störst genombrott i  Smartphone­världen når Apples Iphone. I somras sjösattes Iphone 4. Det nya i Ipone 4 är Multitasking, som innebär att flera program kan köras samtidigt i telefonen. Andra nyheter är pekfokus i kameran, stavningskontroll och fyra gånger bättre upplösning i 3,5 tumskärmen än föregångaren. Apples största lansering under året är Ipad, en surfplatta vars storlek och vikt är mellan en smartphone och liten bärbar dator.
Fujitsu har konkurrerande alternativ till Ipad. Den senaste modellen är Fujitsu Stylistic ST6012 som har en skärm på 12 tum, och en hårddisk på 320 GB. Modellen klarar både köld och fukt. Därtill kan vanliga program användas eftersom modellen har Windows (XP eller 7). I locket sitter en webbkamera och inbyggd mikrofon.

2. Mobila operativsystem
Förutom att ringa har lurarna tidigare år använts för att mejla, hålla koll på kalendrar och skicka bilder. Trenden är tydlig. Dagens mobila operativsystem skapas för att kunna integrera företagets egna it-system eller webbapplikationer i telefonerna.
Nyligen släppte Microsoft Windows Phone 7, som inledningsvis finns i två HTC-telefoner, en modell från LG och en från Samsung.
– Tanken med Windows Phone 7 är att den ska vara enkel att navigera i. I startskärmen är det användaren som bestämmer vilka personliga tjänster som är viktiga, säger Peter Wissinger, chef för Microsofts mobila affärsområde.
De olika tjänster som användarna väljer samlas i så kallade hubbaserade gränssnitt istället för att använda appar. Hubbar är olika tjänstegrupper som man enkelt kommer åt genom att trycka på fyrkantiga symboler på skärmen.
I en hubb kan användaren till exempel lägga in Outlook, Sharepoint, projekt eller Facebook-kontakter medan börsinformation kan ligga i en annan hubb.  Allt uppdateras löpande, det kan vara det närmaste mötet i Outlook, vädret eller Facebookinlägg.

3. Appar
Anställda vill använda privata mobiltelefoner, som Iphone, även i arbetet och fylla dem med appar. App är en förkortning av ordet applikation, program som kan laddas in i mobiltelefoner som är utrustade med olika operativsystem. 
– It-chefer på företag måste se över hur de ska möta den här utvecklingen, framför allt ur säkerhetssynpunkt, säger Per-Arne Sandegren på analysföretaget IDC.
För att undvika virus bör man ladda ner appar från tillförlitliga källor och använda antivirusprogram i sin telefon.
Det finns hundratusentals appar, vissa är gratis medan andra kostar pengar. Majoriteten appar är av privat karaktär som spel. Nu börjar affärsapparna göra intåg på marknaden:
– Ett exempel på en affärsapp är att kunna identifiera var medarbetarna finns. Appen kallad bodylist lämpar sig för transport- eller vårdföretag, säger Hans Werner på analysföretaget Radargroup.
Andra exempel på affärsappar är Skypes Fring som innebär att man kan ringa via trådlösa nätverk i stället för över telefonnät. Appen Infotorg ger bolags- och personupplysningar. Med appen Office2 plus kan Word- och Excelfiler användas i telefonen.

4. Samarbetsverktyg
Hett efterfrågade it-lösningar är att du och dina kolleger ska samarbeta mer effektivt. I så kallade samarbetsplattformar kan anställdas arbetsflöden knytas ihop.
Ett exempel är Microsofts lösning Sharepoint som delas in i fyra delar: samarbete, informationshantering, sök och beslutsstöd.
Inom samarbete finns en mängd funktioner, allt från mindre projektgrupper till projekt som rör hela företag eller externt. När det gäller informationshantering finns olika  funktioner för att ta hand om allt från webbinnehåll och dokumenthantering till arkivering.
– I Sharepoints sökfunktion kan användaren söka i till exempel olika företagssystem eller på en specifik kompetens inom sitt företag, säger Eva Fors, affärsområdeschef på Microsoft.
Med beslutsstöd i Sharepoint kan användaren plocka in information och nyckeltal från andra system.
Konkurrerande samarbetsplattformar är bland andra IBM:s Lotus Connection och Episerver.
– Men man ska ha klart för sig att kollaborationsverktygen inte gör anställda effektivare med något slags automatik. Hela 80 procent handlar om att förändra invanda beteenden och arbetsprocesser. Bara 20 procent beror på verktygen, säger Milos Herman på it-företaget Antoma.

5. Integrera kommunikation
Unified Communications, UC är snarlikt samarbetsverktyg. UC handlar om att integrera olika kanaler för kommunikation. Förutom vanlig telefoni, mobiltelefoni, mejl och videokonferenser finns SMS, chat, blogg, delade applikationer, delade adresskataloger, ip-telefoni, sociala medier och röstmejl. För användaren handlar det om närvarostatus – var man är just nu och hur och när man vill bli kontaktad. UC är inte en enskild lösning, det är oftast flera. Det finns såväl små som stora UC-satsningar:
– En enkel lösning är att ladda ner applikationen Outlook Social Connector i Outlook. Därigenom kan användaren få tillgång till Facebook, eller Linkedin i Outlook, säger Eva Fors.
Cisco har olika UC-lösningar där fast telefoni, mjukvarutelefoner i pc och webbkonferenser integreras. Vidare kan både mejl och röstmeddelanden hanteras från olika enheter.  Och så kan användarna i systemet meddela sina tillgängligheter.

6. Mobila videokonferenser
Miljö, sänkta resekostnader och balans mellan jobb och fritid är lokomotiven på marknaden för videokonferenssystem. Störst sug efter videokonferenssystem finns hos ledningsgrupper, inom bank och finans och delar av offentlig sektor.
– Man kan snabbt samla medarbetare i olika delar av världen till en videokonferens för att öka företagets produktivitet. Efterfrågan ökar i takt med företagens miljötänkande, eftersom anställda behöver resa betydligt mindre, säger Rolf Laggar, som driver sajten videokonferens.com.
Systemen är allt från enkla webbkameror med gryniga bilder till Ciscos värstingsystem Telepresence som kombinerar speciellt möblerade rum, avancerad video med högkvalitetsljud och presentationsprogram för att ge en extrem närvarukänsla. Den senaste trenden är att mobila medarbetare utanför kontoren ska kunna medverka i de installerade videokonferenserna på kontoren.

7. Molnet
Molnet, på engelska Cloud computing, innebär att datorprogram, infrastruktur, programutveckling, webbhosting och lagring inte drivs från företagens interna nätverk och serverhallar. I stället nås datortjänsterna utanför företaget i »molnet« via internet. I molnet är programuthyrning; Saas, software as a service mest efterfrågat, enligt analysföretaget IDC.
– Det är hyrfunktioner som affärssystem, crm, sälj, marknad, HR och finans.
Som god tvåa följer infra­struktur och säkerhet. Därefter är det i tur och ordning programutveckling (som Salesforce app exchange) serverwebhosting och lagring, säger Nils Molin på IDC. 
Det finns även lösenordsskyddade projektplats­er och e-posthantering att hyra. Det råder delade meningar över molnets framfart. Analysföretaget Gartner slår fast att molnsuget ökar med 27 procent årligen. Enligt it-konsultföretaget Compass är det dock många företag som tvekar.  Det beror främst på säkerhetsaspekter och oklarheter kring att integrera installerade system med molnet.

8. Rätt beslut
Beslutsstöd, BI (Business intelligence) är stekhett. Med it-stöd kan du hitta rätt i växande informationsmängder för att fatta rätt beslut. Och behoven når allt längre ut i verksamheterna.
– Först var BI-verktygen tillägnade medarbetare vid produktion och företagsledning. Nu skapas allt fler verktyg för sälj- och marknadsavdelningar. Dels för att alltid ha korrekt information inför beslut, dels för att företag ska kunna vara mer snabbfotade på marknaden, säger Hans Werner på analysföretaget Radargroup.
Och användare utanför kontoret vill ha åtkomst till information via beslutsstöd. Därför växer mobilt beslutsstöd snabbt.
CRM och beslutsstöd glider ihop. Det finns verktyg för att kunna följa lönsamhet och fatta snabba beslut utifrån marknadskampanjer. Ett annat exempel är att plocka in data från kundkort, i form av vad de olika kunderna köper och när. Sedan kan du fatta beslut över vilka kunder som ska få riktad information.

9. Nya grepp med affärssystem

Affärssystemen utvecklas åt UC- och samarbetshållet. Vissa system har integrationsplattformar, kundvårdssystem och BI-verktyg. Funktioner som Facebook och kommunikationstjänster som Google Wave är på väg att bakas in i vissa affärssystem. I Google Wave, som kan inkludera flera deltagare, kan man exempelvis skriva meddelanden, chatta och dela dokument. SAP har börjat snegla på sin motsvarighet kallad Constellation.
Några av framtidens affärssystem kan ha en helt annan affärsmodell än licenser och Saas – de kan bli reklamfinansierade.

10. Sociala medier
Tidigare var sociala medier som Facebook och Twitter arbetsgivarens skräck. Vissa företag tillät inte sina anställda att använda sociala medier på arbetstid. Nu börjar allt fler företag se affärsnytta med sociala medier, framför allt Linkedin där anställda med sitt kontaktnät kan hitta nya affärsmöjligheter. Arbetsgivare kan i Linkedin söka personal och få dem rekommenderade.
– Den senaste är crowdsourcing. Om en anställd har ett problem att lösa används sociala medier för att i kontaktnätet ställa frågor till människor som har högre kompetens för att lösa problemet, säger Hans Werner.  
Docenten Robin Teigland vid Handelshögskolan i Stockholm forskar om kunskapsöverföring och informella företagsnätverk, bland annat sociala medier.
– Många företag missar poängen. Man ser sociala medier som en envägskommunikation, att trycka ut företagets budskap, konstaterar Robin Teigland 
I stället ska företag via sociala medier bjuda in kunder så de kan vara med och utveckla företagets tjänster eller produkter. Bakgrunden är att hälften av de tjänster och produkter företag själva utvecklar inte är intressanta för kunderna.