Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Helgen helig för veckopendlare

Långväga pendlande till arbetet ställer stora krav på planeringen. Får du ett drömjobb på annan ort så är det viktigt att inte glömma familj och vänner där hemma.

– Risken för stress och ohälsa ökar gradvis med antalet dagar pendlaren sover borta, säger Arne Lowden på Stressforskningsinstitutet i Stockholm.
Med modern teknik som videokonferenser går resandet lätt att minska på jobbet. Men den som får arbete på annan ort får snart vänja sig vid att vara borta från hemmet. Något som kan slå hårt mot både hälsan och familjerelationerna.

Att vara borta från hemmet fem dagar i veckan är betydligt mer krävande än tre dagar, enligt Arne Lowden. Och den som börjar skära på helgen riskerar att bli utan fullständig återhämtning.
– Det är viktigt att inte fuska och till exempel komma hem sent på fredagen eller åka på söndagskvällen i stället för på måndagsmorgonen. Helgen behövs för vila och för att knyta an till familjen, säger Arne Lowden.
De största riskerna han ser med veckopendlande är att familj och sociala relationer blir lidande, samt att hälsan försämras. Studier visar att stress relaterat till arbete på annan ort kan påverka blodtrycket, ge magproblem och leda till viktuppgång med ett kilo om året.
– Även om ohälsan utvecklas långsamt blir problemen påtagliga efter några år. Att bo hemifrån mycket innebär lätt sämre mat, mycket arbete och lite träning. Det tär på kroppen.

Sociala bieffekter av veckopendling handlar mycket om avbrott i det vardagliga livet. Den som har familj får inte vara med vid måltider och läggningar eller när små barn utvecklas dagligen.
För små barn är även fem dagars frånvaro en lång tid, vilket kräver mycket att kompensera för. Ytterligare en anledning att ta vara på helgen.
– Risken är att veckopendlaren kommer hem och är trött efter hårt arbete och resande. Då gäller det att vara tydlig mot familjen och inte bara gå och lägga sig. För att klara en sådan här situation ska du både få vila upp dig och träffa familjen på helgen, då är det viktigt att kommunikationen fungerar.

Fakta

5 tips för hälsosam pendling:

1 Stressa inte. Hitta ett ressätt som passar dig. Tänk på att vara utvilad inför resan.

2 Ta tid för återhämtning. Jobba inte sena kvällar bara för att du inte är hemma med familjen och se till att vara ledig hela helgen.

3 Lyssna på kroppen. Många olika symtom som viktuppgång, ökat blodtryck, förhöjda blodfetter och eksem kan vara tecken på stress. Gå på regelbundna hälsokontroller.

4 Vårda sociala relationer. Prata med familj och vänner på telefon, skype eller via dator med webbkamera. Återknyt kontakten på helgerna.

5 Upprätthåll livskvaliteten. Avsätt tid för dina intressen även om du inte är hemma och skaffa en balans mellan arbete och fritid.  

Källa: Arne Lowden, Stressforskningsinstitutet i stockholm.