Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Franchising gjorde henne starkare

Marianne Lagerstedt driver sin redovisningsbyrå som franchisetagare. –Jag är starkare och slipper många dagliga problem. I stället kan jag ägna mig åt att utveckla verksamheten, säger hon.

Marianne Lagerstedt driver en redovisningsbyrå i Stockholm med sju anställda. Ända sedan starten 2004 har hon varit franchisetagare i Moretime, som har ytterligare 12 kontor i landet (läs mer i föregående artikel).
– Jag var aldrig intresserad av att driva en enmansbyrå utan siktade redan från början på något större. Franchising blev en genväg till att växa. Jag har fått positiva reaktioner från både kunder, leverantörer och medarbetare.
Hennes bolag betalar franchisegivaren en viss andel av omsättningen plus en löpande avgift för driften av it-systemet.
– Avgifterna är inget som lett till några stora diskussioner. Jag får mycket för pengarna. En modern och komplett tjänst kräver en stark it-plattform och det hade blivit både dyrt och svårt att lösa på egen hand.
Varumärkesbyggande, viss marknadsföring, utveckling av nya tjänster och utbildning drivs också centralt.

Som del i ett franchisesystem är Marianne Lagerstedt tvungen att följa de riktlinjer och arbetssätt som finns i avtalet.
– Mycket är reglerat men jag har inte känt mig bakbunden. Jag kan inte styra allting själv, men det skulle jag inte kunna om jag hade en kompanjon heller. Varumärket är fortfarande inte så känt men det är en stor styrka att tillhöra något större, kunderna upplever det som en trygghet. Däremot kan hon se problem om hon en dag skulle vilja sälja sitt bolag.
– Det kan bli svårare att sälja företaget än om det vore fristående. Det är därför viktigt att tänka på en eventuell exit redan innan man går in i ett franchiseavtal. Å andra sidan kan just franchisetillhörigheten bli en fördel i takt med att varumärket blir mer känt om man skulle vilja sälja sin verksamhet.

Marianne Lagerstedt var den första franchisetagaren i Moretime. Hon var också med och drog upp riktlinjerna för hur hela konceptet skulle se ut tillsammans med franschise­givaren.
– Jag hade arbetat på flera andra redovisningsbyråer innan och visste hur jag ville jobba – och hur jag inte ville jobba. Med hjälp av en konsult analyserade vi marknaden och tog fram konceptet.
Moretime är först i Sverige inom sin bransch.
– Det finns enormt många redovisningsbyråer, men inga andra med franchising. Det kan bero på att det är en väldigt traditionell bransch. Men jag tror att vi kommer att få efterföljare, säger Marianne Lagerstedt.

Fakta

❱ Namn: Marianne Lagerstedt.
❱ Ålder: 34 år.
❱ Bor: I villa i Tyresö.
❱ Familj: Maken Jonny, dottern Märta 3 år, sonen William 4,5 år.
❱ Examen: Internationella ekonomprogrammet vid Växjö universitet 1999.
❱ Karriär: Har arbetat på ett par olika redovisningsbyråer (A-Com Ekonomi och Resultmore Ekonomi i Mälardalen). Driver sedan 2004 MTEB Sthlm City AB, som är en del
i franchisekedjan Moretime.
❱ Hobby: Att umgås med vänner och familj, segla i skärgården och laga god mat.
❱ Okänd talang: Är grym på att baka frukostbullar.
❱ Gillar: Glada människor.
❱ Ogillar: Hänsynslöshet.

Fakta

Mariannes råd innan du skriver på avtalet:

1 Ta reda på vilken handlingsfrihet du får – passar det dig?
2 Gå igenom avtalet med hjälp av en jurist.
3 Tänk igenom hur du vill växa redan från start.
4 Fundera på en eventuell exit. Vad händer om du vill sälja?

Mer på civilekonomen.se