Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Schweiziskt knivset på träplankor

Vass controller framtiden

Allt fler startup-bolag utmanar storbolagen i bankbranschen. En medarbetare på Fundler måste var mångsidig som en schweizerkniv – och dessutom se till att vara den vassaste kniven på flera områden samtidigt.

Start-up-bolaget Fundler är ett av de snabbast växande fristående rådgivningsbolagen på den svenska marknaden för investeringsrådgivning. Bolaget erbjuder en oberoende digital rådgivningstjänst där en robotrådgivare rekommenderar en modell med fonder och ETF:er som passar den enskilda kunden.

Svarthårig slätrakad man som ler
Anton Fagerlönn

– En viktig utgångspunkt för att kunna satsa på snabb tillväxt är att bolaget snabbt kan ställa om. Vi har fördelen av att slippa storbolagens legacy-utmaning, så vi ser till att dra nytta av det faktum att vi inte har en ’mastodontarmé’ som det tar tid att ställa om, säger Anton Fagerlönn, CSO på Fundler.

Det här ger nya förutsättningar för controllerfunktionen, och Anton Fagerlönn – som själv har jobbat på Handelsbanken med effektivisering av bankens utlandskontor – beskriver hur de knappt behöver förbereda ekonomistyrningen inför ett styrelsemöte.

Läs mer: Hjärnkoll på ekonomistyrning

– Vi går in i mötet, öppnar den tjänst som driver vår ekonomistyrning och ser direkt hur det ser ut. Plötsligt kan ett litet bolag med dussintalet anställda få tillgång till samma funktioner som ett stort bolag med en egen analysavdelning.

Vilket förstås inte betyder att controllerns arbete har blivit enklare, understryker han, utan enbart att det har förändrats – och kommer fortsätta att förändras.

– Tankegången ’så här har vi alltid gjort’ är helt fel i dagens läge. Vi har slagit ihop ekonomifunktionen med andra funktioner. Våra nyckelpersoner sitter med ansvar för flera tjänster samtidigt. Numera måste man som medarbetare både vara mångsidig som en schweizerkniv – och dessutom se till att vara den vassaste kniven på flera områden samtidigt.

Läs även: Hur Scania arbetar med nya möjligheter

Han illustrerar hur de även har hunnit märka av den effektivisering som pågår inom alla delar av samhället:

– Vi är tolv personer in-house, och vår app har i dagsläget över 30 000 användare. Jämför det med vårt gamla bolag, där vi behövde vara lika många medarbetare till en tjänst med 1 000 användare. 

Läs också om: Hur Handelsbanken leder mot förändring

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se