Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Sofia Norberg Foto: Tobias Björkgren

”Chefen är rädd för att göra fel”

En ny bok vill göra chefer bättre på att hantera kränkningar på arbetsplatsen – rättsligt men också beteendemässigt.

Chefsutvecklaren Sofia Norberg har tillsammans med arbetsrättsexperten Georg Frick skrivit boken Kränkning, diskriminering eller bara skitprat? Vi passade på att intervjua Sofia som skrivit ur ett beteendemässigt perspektiv.

Läs också: Baksidan med spelifikation – kränkande övervakning

Kan du nämna vanliga exempel på kränkningar på arbetsplatser?

– Man kan uppleva sig kränkt om man blir bortglömd när alla samlas, och skämt som är känsliga för just mig. Kommentarer som insinuerar att man inte kan något eller inte verkar vilja. För att nämna några exempel. Det som komplicerar kränkningsbegreppet är att man verkligen kan känna sig kränkt i situationer som passerat obemärkt förbi för den som åstadkommit känslan.

Varför är det så svårt för chefer att hantera just kränkningar? 

– Det är känsligt och chefen är rädd för att göra fel. Det väcker skuld. Chefen vill inte att någon ska känna sig kränkt alls och kan ta på sig skulden för hela situationen. Skuld är ofta förlamande. Många chefer har inte tagit reda på vad man bör göra och då blir det svårt.

Läs också: En av fem akademiker jobbmobbade

Vilka är vanliga misstag som chefer begår när det gäller hanteringen av anställdas kränkningar?

– Passivitet är det vanligaste. Det faktum att någon känner sig kränkt är inte samma sak som att någon i juridisk mening har kränkt någon. Där fastnar man lätt. Begreppet kränkning rymmer allvarliga anklagelser, vilket leder till att chefer tror att de ska ta ställning snarare än hantera situationen.

Chefen kan också själv göra sig skyldig till kränkningar. Kan du nämna vanliga exempel?

– Exempel är när en chef tar något för givet, uttrycker sig slarvigt kring någons arbetsinsats. Upplevelsen kan också skapas om chefen tar upp hygienfrågor eller samtalar om hälsa/träning så att medarbetaren känner sig kränkt.

Man märker inte alltid att man kränker någon annan. Hur ändra på det?

– Reflektera över sitt eget sätt att kommunicera och vara särskilt försiktig med sitt eventuella behov av att skoja på andras bekostnad.

Läs också: Så sätter du näthataren på plats!

Fakta

Lästips: Kränkning, diskriminering eller bara skitprat? Vägledning för chefer och skyddsombudGeorg Frick och Sofia Norberg (Frick Publishing 2015)

Mer från:

Mer på civilekonomen.se