Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Catharinas balansgång

Som mest arbetade Catharina Sjögren 70 timmar i veckan. Till slut hade alla roliga arbetsuppgifter blivit måsten och hon sade upp sig. I dag coachar hon andra till att hitta bättre balans.

Catharina Sjögren berättar om de där åren när hon bara hade två prioriteringar i livet: karriären och barnen. Hon hade blivit headhuntad till tjänsten som kombinerad marknads- och inköpschef och satt i företagets ledningsgrupp. Hon var ensamstående mamma till tvillingpojkar.
– Jag älskade mitt jobb och samtidigt hämtade jag barnen i tid från dagis varje dag, eftersom jag inte ville att arbetet skulle gå ut över dem. När jag hade nattat barnen satt jag och jobbade till tre på nätterna.   
Hon förstod att det inte var bra, men tänkte att det skulle lugna ner sig. Hon ser absolut sitt eget ansvar i det som skedde, men det fanns också en företagskultur präglad av dålig kommunikation.
– Ledningen hade inte satt upp några tydliga mål och för mig gjorde det att jag ställde allt högre krav på mig själv och vad jag skulle prestera.
Vantrivseln och stressen gav henne kroppsliga symptom. Hon drabbades av en allvarlig form av hudsjukdomen rosacea, blev konstant röd och flammig på bröstkorgen och i ansiktet.
Läkaren rådde Catharina att gå ner i arbetstid och bara ha en av sina två tjänster.
– Jag gick hem, funderade och beslutade mig för att säga upp mig. Många runt omkring mig försökte få mig att vänta tills jag hade fått ett nytt jobb, men det gick inte.
Hon började visserligen på en ny arbetsplats sedan, men den visade sig vara ”sju resor värre”. Hon bestämde sig för att starta eget, hoppade av och startade det egna bolaget CoachEffect.
– Jag vill hjälpa chefer att hantera sitt ledarskap och ge både dem och deras medarbetare verktyg för att se möjligheter och drivkrafter och nå sina mål.
För att börja ett förändringsarbete behöver vi, enligt Catharina, sluta att bara rusa på och tillåta oss att stanna upp. Om vi vill hitta balans mellan exempelvis karriär och familj är det viktigt att bli medvetna om vad som driver oss.
– Vilken är din drivkraft? Är det att få högre lön, få bekräftelse från andra, att själv känna dig nöjd över din prestation?
Hon konstaterar att många andra – precis som hon själv –
varit med om att inte få mer bekräftelse för att de sliter ut sig.
– Dessutom är det så att vi tappar koncentrationen och blir mindre effektiva när vi arbetar länge. Faktum är att det går att göra nästan lika mycket på en timmes övertidsarbete om dagen som på tre övertidstimmar.
– När vi i stället låter fler delar av livshjulet ta plats skapar vi en positiv spiral i våra liv. Det gör oss gladare och mer motiverade och ger energi som vi har nytta av på alla områden i livet.
Hur vet man vad som är lagom då, det är ju lätt hänt att man vill att många delar av livshjulet ska börja fungera mycket bättre samtidigt?
– Man får prioritera och till exempel ta hjälp av en skalövning. Hur viktig är den önskade förändringen på en skala mellan 1 och 5? Vilket är viktigast för mig just nu: att jag höjer min lön från 40 000 till 45 000 kronor i månaden eller att jag ser till att kunna umgås med vänner en gång i veckan?
– En marknadschef som jag coachade sa: ”Mitt första beslut är att gå hem klockan 17 på måndagarna för att umgås med mina barn.” Han skickade ett sms och berättade att det fungerade bra. Det är så vi får börja, genom att ta en sak i taget och vara nöjda med det vi gör.

Fakta

Catharina Sjögren, 38
Bor: I Malmö. Familj: Sambo, tvillingsöner från tidigare förhållande.Examen: Lunds universitet 1998. Gör: Coachar i egna firman CoachEffect. Tidigare uppdrag: Har varit bland annat marknadschef, inköpschef, produktchef, projektledare inom it, telecom, direktmarknadsföring och på reklambyrå.

Fakta

Catharinas balansnycklar:
1. Stanna upp och se vad som verkligen är viktigt för dig. Vad mår du bra av? Vad gör dig glad på det professionella planet? På det privata?
2. Ta hjälp av att titta på delarna i det så kallade livshjulet: karriär, ekonomi, familj, egentid, hälsa, personlig utveckling, kärlek och vänner. Vilka delar vill du ge större plats just nu? Vad behöver du i så fall dra ned på?
3.Formulera vad du vill förändra. Låt det inte stanna vid ord och tankar! Gör en handlingsplan för hur du ska ta dig till målet. Ta eventuellt hjälp av en coach, mentor, chef eller vän. 
4. Var snäll och omtänksam mot dig själv i ditt förändringsarbete. Gör en sak i taget och fira dig själv när du når delmål. Kom ihåg att det är de små förändringarna som är viktiga.

Mer på civilekonomen.se