Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Ansökningar: Så bör det inte gå till

Uteblivna svar till jobbsökande och ouppfyllda löften om telefonsamtal underminerar företagets rykte. När rekryteringsprocessen blir allt viktigare för att bygga varumärken finns det mycket att vinna på att vara tydlig.

En genomarbetad jobbansökan tar både tid och kraft i anspråk, men bemöts inte sällan med kompakt tystnad från arbets­givaren. När ansökningstiden gått ut lämnas de sökande ofta
i ovisshet tills ett opersonligt ”hej men nej” dimper ner ett halvår senare. Något som ­riskerar att slå tillbaks på före­tagen själva i längden.
– De senaste åren har ”­employer branding” blivit allt viktigare för att bygga varumärken. Det handlar om att marknadsföra sig i rekryteringsprocessen och företag som inte syns och är otydliga får lätt dåligt rykte, säger Frans Melin, varumärkesforskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet .

En rekryteringsprocess kan omfatta upp emot tusen sökande och framstår företaget inte som professionellt kan det skapa badwill.
– En stor risk är att kompetenta personer inte vill söka jobb en andra gång. Och de sökande har vänner och bekanta som kanske drar sig för att göra affärer med företaget om det framställs som oseriöst.
De vanligaste misstagen företagen gör vid rekryteringar är att dröja med återkoppling och att inte vara tillgängliga för frågor, det anser Jens Holmberg, rekryteringskonsult på Manpower.
– Ingen vill slänga in sin ansökan i ett svart hål och den som inte bekräftar ansökningar får räkna med att många hör av sig och undrar vad som händer, säger han.
En anledning till slarviga rekryteringsprocesser kan vara dålig förståelse för hur mycket tid de tar i anspråk.
– Det gäller att avsätta personal och skapa system för att ­hantera ansökningarna rätt. ­Annars riskerar stressade per­soner till exempel att lova att ringa upp med besked och glömmer det sen, säger Jens Holmberg.

Fakta

Fem synder vid rekrytering:

1 Inkomna jobbansökningar som inte bekräftas. De sökande känner sig osäkra vilket ofta leder till onödiga telefonsamtal och frågor.
2 Utebliven information om rekryteringsprocessen. De sökande bör få veta om rekryteringen till exempel drar ut på tiden och om de inte valts ut till intervju.
3 Tillräcklig med tid avsätts inte för den rekryterings­ansvarige. Det blir svårt att möta de sökande professionellt.
4 Förväntningar målas upp utan att infrias. Lova till exempel inte att ringa tillbaka utan att följa upp det.
5 En person anställs utan att övriga sökanden informeras om att rekryteringsprocessen är avslutad. Personer som har varit på intervju har rätt att få veta varför de inte fått jobbet.

Källa: Manpower

Mer på civilekonomen.se