Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Sophia Sundberg Foto: Pressbild

”120 är det nya 140”

240 miljoner användare har gjort Twitter till en kommunikationskanal som ingen längre kan blunda för. I Twitter­boken förklarar Sophia Sundberg hur du gör rätt från början.

Hallå där Sophia Sundberg, författare till Twitterboken (TUK förlag), vilka är de vanligaste nybörjarfelen på Twitter?
– Man börjar i fel ordning och börjar följa många konton, innan man själv fått ordning på sitt konto med information och bilder.
Bör företag twittra via sitt företagsnamn eller via enskilda anställda?
– Både och. Stora banker i Sverige har till exempel inte jättestora konton, men så börjar en bankchef twittra och vips får hen mängder med följare. Men det är fortfarande bra att också ha ett officiellt konto.
Hur kan företag dra nytta av Twitter?
– Man kan hitta kunder, bygga varumärket, nå ut med en viss åsikt eller ett event, dra trafik till webshop och hemsida, ta del av vad kollegor i branschen gör, använda som kundtjänst …
Och hur stavas framgångsreceptet?
– De företag som lyckas har detta som gemensam nämnare: De är personliga, generösa med sin och andras kompetens, de gör retweets på relevanta inlägg som deras följare också kan vara intresserade av att ta del av, de har en viss kontinuitet i inlägg och de svarar och interagerar med sina följare.
Tips för en lyckad tweet?
– En tweet på max 120 tecken så att andra kan vidarebefordra den med en egen kommentar i början av originaltweeten. ”120 är det nya 140”. Maximalt med tecken i en tweet är annars 140. Om man ska se en lyckad tweet som en tweet som får många RT (retweet) så finns undersökningar som visar att om man har med en bild/länk/citat så får man fler RT.
Hur får man snabbt många följare?
– Se till att du har en bra bild och fyllt i informationen om dig så att kontot blir mer personligt. Fyll kontot med bra innehåll och var aktiv. Följ många andra konton och visa att du är intresserad av att interagera med andra och inte bara finns på Twitter för att pusha ut din egen information. Om jag skall beskriva Twitter i ett enda ord så tycker jag att det är just – interaktion!

Mer på civilekonomen.se