Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Torborg Chetkovich Foto: Jörgen Hildebrand

”Vi har fått ta en del fajter”

Statliga flygplatsbolaget Swedavia möter miljöfrågor på alla fronter. Fram till 2020 är målet att minska utsläppen av koldioxid i den egna verksamheten till noll.

Vi har satt ett tydligt och utmanande mål för 2020. Det är något som engagerar alla i företaget”, säger Torborg Chetkovich, vd för Swedavia.

Swedavia (dåvarande Luftfartsverket) var ett av de första svenska storföretagen som 2006 valde att bli klimatneutralt. Målsättningen var att minska energianvändningen med minst 30 procent till 2020 jämfört med 2005. Hittills har man nått till 22 procent. Utsläppen av koldioxid har sedan mätstarten minskats med 56 procent, vilket är i linje med planen. 

– Swedavia hade en god track-record när jag kom in som vd, men vi hade inte alla lösningar på problemen, till exempel vad gäller de tunga fordonen. Vi har nu genomfört en upphandling där biogas blir huvud-alternativet för att driva en avgörande del av den tunga fordonsflottan, säger Torborg Chetkovich, som har bestämt sig för att gå i bräschen.

– Det är klart att vi har fått ta en del fajter, säger hon och nämner taxibilarna som kör till Arlanda, där Swedavia styrt utbudet mot miljöbränslen vilket lett till att Stockholms taxibransch konverterat till miljövänligare bilar. 

Sveriges största flygplats, Arlanda, använder energi motsvarande en stad med 25 000 invånare. Sedan 2009 har flygplatsen ett avancerat system för att lagra energi på sommaren som sedan används till att värma upp byggnader på vintern. 

– Det pratas ofta om att miljöåtgärder kostar pengar. Vi kan ta hem pengarna över en livscykel. Det är lönsamma investeringar, säger Torborg Chetkovich.

Men, påpekar hon, inom miljöområdet finns inga quick-fix. Det kräver lång tid att arbeta med frågorna. En sådan är flygbränslet som Swedavia har tagit på sig att driva.   

– Vi vill ta ansvar för helheten och flygbränslefrågan gör oss extremt oroade. För oss är det väldigt viktigt att vi får på plats att producera ett miljöbränsle. Det kräver ett tekniksprång och någon form av statligt stöd för att utveckla. 

Det målmedvetna arbetet med miljön har lett till att Swedavias tio flygplatser har den högsta graden av certifiering enligt Airport Carbon Accreditation tillsammans med fyra andra flygplatser i Europa.     

– Vi vill verkligen vara en förebild i flygplatsvärlden. Vi har jobbat stenhårt med de här frågorna och gjort mycket åt vår negativa påverkan på miljön. Naturligtvis sticker vi ut hakan, men vi har bestämt oss för att ta den risken, säger Torborg Chetkovich.  

Fakta

Torborg Chetkovich 

Född: 1967 i Korpilombolo. 

Befattning: Vd Swedavia sedan 2010. Bolaget driver 10 flygplatser i Sverige.

Utbildning: Civilekonom Uppsala universitet, MBA, IMD Lausanne.

Senaste tjänst: Vd MTR (Stockholms tunnelbana).

Mer på civilekonomen.se