Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Fotograf: Linus Hallgren

Uppdrag: Att hitta talangerna

De har vigt sin karriär åt att hitta framtidens affärsbegåvningar på landets högskolor och universitet. Möt doldisarna som styr över blivande civilekonomers framtid.

Det är en grådisig morgon när Accentures graduate*-rekryterare Caroline Hult sätter sig på tåget till Lund tillsammans med några välklädda konsultkollegor. Ännu en arbetsmarknadsdag kräver hennes närvaro. Det är bland revisionsföretagen, bankerna och konsultfirmorna man hittar merparten av studentrekryterarna. Och även om de senaste årens huggsexa om civilekonomer tycks gå mot sitt slut fortsätter de med talangjakten som vanligt – konjunkturnedgången till trots.
IT- och managementkonsultbolaget Accenture rekryterade förra året 95 graduates, av dem var cirka hälften civilekonomer.
– Vi har inget rekryteringsstopp. Vi kommer att anställa även i år men hur många det blir vet jag inte ännu. Den förändringen som sker är att vi kommer rikta in oss mer mot de yngre årskurserna eftersom vi räknar med en bättre konjunktur när de kommer ut på arbetsmarknaden, säger Caroline Hult.
Hon beskriver arbetsmarknadsdagarna som ett jättebra sätt att skapa inledande kontakter och där studenter kan få en bild om konsultjobbet. Men det räcker inte menar Caroline Hult.
– Vi vill ge studenterna en inblick i hur det är att jobba på Accenture, därför ordnar vi varje år ett antal olika events på våra kontor runt om i Sverige. Till exempel bjuder vi i vår in ett 20-tal Handels- och Chalmersstudenter från Göteborg till Accentures ” Management Consulting Training”. Studenterna får då träffa Accenturekonsulter och ta del av verktyg och modeller som används i managementkonsultyrket. I grupp löser sedan studenterna case hämtade från verkliga projekt.

Carl Dahlman Olofsson på Civilekonomerna menar att företagens sätt att marknadsföra sig har förändrats under de år som han har jobbat som studentrekryterare. I dag räcker det inte med en power point-presentation och en skål med godis. Studenterna ställer högre krav än så. De vill veta vem du är, vilka värderingar du har och vad du har att erbjuda. Employer branding eller arbetsgivar­image har de senaste åren blivit ett hett ämne på landets HR-avdelningar och de flesta storföretag har i dag insett vikten av att arbeta långsiktigt med sitt varumärke och att attrahera rätt män­niskor till företaget. Hur mycket de lägger ner på att vara med på arbetsmarknadsdagar, sponsra kårer och arrangera olika events är det dock ingen som vill avslöja.
Studenter som besöker arbetsmarknadsdagar möter ett stort antal företag med i mångt och mycket samma budskap: det lockas med högt till tak, internationella karriärmöjligheter och attraktiva förmåner. Men är det vad studenterna frågar efter? De företag som har gjort sin hemläxa och matchat sitt erbjudande mot det studenterna efterfrågar hoppas på ett försprång i talangjakten. På Accenture upptäckte man att studenternas intresse för miljö och socialt ansvarstagande gav dem en fördel gentemot konkurrenterna.
– Vi får mycket uppmärksamhet för vårt CSR-arbete på universitet och högskolor. Accentures corporate citizenship-program handlar inte bara om traditionell välgörenhet där vi skänker pengar och tid, vi bidrar även med vår kompetens till ideella organisationer, säger Caroline Hult.

En bit bort i KPMG:s blåvita monter står Gab­riella Olsson, studentrekryterare och flitig gäst på Sveriges högskolor och universitet. Revisions­företaget anställer ett stort antal nyutexaminerade
civilekonomer varje år och har samarbete med nio av landets största skolor. Trots sämre konjunktur fortsätter talangjakten:
– Jag tycker inte att studenterna ska behöva oroa sig i onödan. Hos oss är det business as
ususal. Vi kommer att rekrytera i år också. Vi vet ännu inte hur många, säger hon.
Hälften av sin arbetstid tillbringar Gabriella Olsson ute på fältet. Man kan till exempel hitta henne på Stockholms universitet där hon ibland föreläser om presentationsteknik:
– Min inställning är att vi inte ska ta upp studenternas tid i onödan, kommer de till något av våra event eller föreläsningar så ska de lära sig någonting av det. Vi är ett kunskapsföretag och det är också det som vi ska förmedla.

Carl Dahlman Olofsson på Civilekonomerna instämmer. Han är övertygad om att substans fungerar bättre än champagne och give aways.
– Studenterna vill veta hur det är att jobba på ditt företag. De arbetsgivare som är duktiga på att beskriva sin kultur och hur de jobbar med exempelvis mångfalds- och miljöfrågor är de som kommer att vinna i längden. Mitt råd till studenter är att inte vara blyga utan att våga ställa kritiska frågor om arbetstider och ledarskap.
En del studenter smyger storögt omkring bland montrarna utan att veta vad de ska fråga och vem. Sofia Kruse, employer branding specialist på SEB, vet hur man lockar studenter till samtal.
– Jag tycker att mötet med studenterna är väldigt roligt. De brukar vara frågvisa och positiva. Ofta vill studenterna veta vad man kan jobba med inom banken och vilka vi vill rekrytera. Jag brukar svara att vi söker drivna personligheter med en ödmjuk framtoning. Kommer man fram till mig i montern, verkar påläst och ställer bra frågor då blir jag definitivt intresserad, säger Sofia Kruse.
Enligt henne kommer banken fortsätta att synas i studentsammanhang oavsett konjunkturs­läge. Något anställningsstopp är inte aktuellt. SEB ordnar också regelbundet event för ekonom­studenter både på huvudkontoret och runt om i landet.
– Det är viktigt att de får känna av stämningen och träffa våra medarbetare. I och med att företagens erbjudanden är rätt lika, tror jag att det är företagskulturen som avgör om man i slutänden börjar jobba på SEB eller Swedbank.

Även Gabriella Olsson betonar vikten av att studenterna får möjlighet att bilda sig en egen uppfattning om KPMG och dem som jobbar där. Precis som SEB bjuder de regelbundet in studenter till sina kontor:
– Många tror att revisionsbranschen är torr och tråkig, men det stämmer inte. KPMG:are är utåtriktade sköna personligheter som brinner för sina jobb och de är inte svårövertalade när jag ber dem följa med på arbetsmarknadsdagar eller på mingel med studenter. För det är ju inte mig studenterna vill prata med, bortsett från en och annan som undrar hur man får mitt jobb, utan det är konsulterna och revisorerna ute i verksamheten som kan ge en bild av vilka vi är och vad jobbet innebär.
Studenttävlingar och mingel är även bra tillfällen för företagen att hitta studenter med det lilla extra, oavsett om det gäller personlighet eller intelligens. Genom att sponsra SM i ekonomi kommer SEB i kontakt med landets vassaste ekonom­studenter. KPMG testar problemlösningsförmåga och knyter kontakter i sin internationella case-tävling. Men man behöver inte vara en enastående begåvning för att bli inbjuden på företagsmingel. KPMG har till exempel en studentklubb som man kan anmäla sig till och då får man även inbjudningar till olika event. SEB hittar sina mingeldeltagare både på mässor och i samarbete med fackförbund.

Men studentrekryterarna ägnar sig inte bara åt mässor och annonskampanjer, som hörs på namnet har de även en viktig roll i rekryteringen av studenter. Caroline Hult på Accenture ägnar mycket tid åt att gå igenom de cv:n hon får på arbetsmarknadsdagar och i inboxen. Det är hon som väljer vilka som går vidare till Accentures intervjudagar.
Vilka är det då som i slutänden får ett anställningskontrakt?
– Jag tittar alltid på helheten i en ansökan. Vi letar efter studenter som är drivna, har affärssinne och tycker om att samarbeta i team. Goda studieprestationer är också viktigt, liksom förmågan att på sikt kunna axla en ledarroll. Men framförallt är rätt attityd och en anledning till varför de vill arbeta hos just Accenture väldigt viktig!
På KPMG sköter Gabriella Olsson de inledande intervjuerna med de studenter som siktar på en karriär inom revision. Och i dag räcker det inte med att ha siffersinne och vara noggrann. Vill du bli en efterfrågad revisor på 2000-talet bör du vara lyhörd, utåtriktad och proaktiv. Det är hon noga med att påpeka när hon möter studenter. För det är inte antalet kandidater som är det viktiga när KPMG rekryterar utan att det är rätt kandidater.
– Att rätt personer söker sig hit, ser jag som ett kvitto på att jag har gjort ett bra jobb. π
*Som graduates räknas de som har högst 12 månaders arbetslivserfarenhet.

Fakta

Carolines tips: Skapa kontakter under studierna

❱ vem: Caroline Hult på Accenture.
❱ Ålder:  32 år.
❱ Familj: Pojkvän.
❱ Utbildning: Personalvetare, Stockholms universitet.
❱ Bakgrund: Efter sin utbildning började Caroline jobba som rekryteringskonsult på Adecco. Efter tre år var det dags att gå vidare och nu jobbar hon med rekrytering av ”graduates” på
Accenture.
❱ Dold talang: Mycket bra på att komma ihåg låttexter.
❱ Bästa tips: Skaffa dig så mycket erfarenhet och kontakter du kan under utbildningstiden. Det kommer du ha stor nytta av när det är dags att söka jobb

Fakta

Gabriellas tips: träffa företag

❱ vem: Gabriella Olsson på KPMG.

❱ Ålder: 30 år.

❱ Familj: Sambo.

❱ Utbildning: Civilekonom med inriktning mot marknadsföring, Stockholms universitet.

❱ Bakgrund: Första jobbet var som marknadskoordinator på biltillverkaren MG Rover. När företaget gick i konkurs fick hon jobb som field marketing manager på Sony Ericsson, ett jobb som krävde att hon ständigt var på resande fot. För två år sedan tröttnade hon på flygplatser och fick efter fem intervjuer jobbet som studentrekryterare på KPMG.

❱ Dold talang: Extremt bra på att köpa presenter.

❱ Bästa tips: Ta reda på vad du vill jobba med och i vilken typ av organisation. Passa på att träffa så många företag du kan.

Fakta

Sofias tips: var dig själv i alla lägen

❱ vem: Sofia Kruse på SEB.

❱ Ålder: 34 år.

❱ Familj: Man och son.

❱ Utbildning: Informations- och PR-programmet, Mittuniversitetet.

❱ Bakgrund: Sofia började på SEB som webbredaktör år 1997 och var bland annat med och byggde upp SEB:s intranät. Efter det arbetade hon på SEB:s kontor i New York i några år samt på avdelningen för ränte- och valutahandel i Stockholm. Sen tog hon tjänstledigt fyra år för att plugga Information och PR. Efter utbildningen blev hon erbjuden en nyinrättad tjänst som employer branding specialist.

❱ Dold talang: Är en fena på att spela piano.

❱ Bästa tips: Var dig själv i alla lägen!

Fakta

Carls tips: Våga ställa kritiska frågor

❱ vem: Carl Dahlman Olofsson på Civilekonomerna.

❱ Ålder: 32 år.

❱ Familj: Sambo, hund och katt.

❱ Utbildning: Civilekonom, inriktning marknadsföring, Stockholms universitet.

❱ Bakgrund: Arbetade som rekryterare av studentmedlemmar på Civilekonomerna mellan 2003 och 2007 och turnerade i Sverige och delade med sig av tips och råd till studenter. Numera har han bytt tjänst och jobbar med marknads­kommunikation på förbundet.

❱ Dold talang: Kan många Gustaf Fröding dikter utantill.

❱ Bästa tips: Köp inte grisen i säcken! Ta reda på så mycket du kan om en potentiell arbetsgivare.

Mer från: , , ,

Mer på civilekonomen.se