Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Så blev Linda en googler

Google rankas i topp bland världens mest attraktiva arbetsgivare. Men bakom utflippade kontor och frikostiga förmåner råder en tuff prestationskultur med tydliga mål och kollegor som sätter betyg på varandra. För Civilekonomen ­berättar Linda Hellqvist hur det är att vara en googler.

Superlativen kring Google som arbetsgivare har haglat de senaste åren. Men vad är det som är så spännande med att arbeta på ett sökmotorföretag? För att ta reda på saken stämde vi träff med civilekonomen Linda Hellqvist som började på Google i Sverige för fem år sedan. När vi möter henne på bolagets kontor i centrala Stockholm är hon snabb med att visa oss runt i lokaler som utsmyckats med detaljer från skärgård och svenska uppfinnare. I mötesrummet ”Bohlin” (Nils Bohlin var med om att utveckla säkerhetsbältet) hittar vi stolar med säkerhetsbälten. I matsalen bjuds anställda på pingisbord, fotbollsspel, gratis lunch, läsk, öl, frukt och snacks.
– En Google-princip är att de anställda inte ska ha längre än 30 meter till mat, berättar Linda Hellqvist som innan hon hoppade på tåget 2005 hade hunnit utbilda sig till civilekonom och lagt ett kortare jobb hos ett läkemedelsbolag bakom sig.
– Det kändes tungrott och det fanns inget ny­tänkande.
I stället blev det alltså Google där hon till en början fick titeln office-manager och sedan vd-assistent. Numera är hon branschansvarig – en befattning som går ut på att sälja in och framför allt förklara nyttan med Google Adwords (se faktaruta sidan 12.) för kunder i finansbranschen. Under åren hon varit på Google har Stockholmskontoret hunnit växa från ett tiotal till 55 anställda. Och fler ska det bli:
– Googles vd Eric Schmidt har förklarat att lågkonjunkturen är över för Google. Så nu håller vi på att rekrytera för fullt, säger Linda Hellqvist som precis som sina kollegor får bonus om de lyckas locka rätt person till företaget.

Fokus ligger på högutbildade. Akademisk utbildning är ett krav för att överhuvudtaget komma i fråga för en anställning i bolaget. Om man sedan är civilekonom eller ingenjör är helt oviktigt.
– I mitt team ingår en arkeolog som är en toppsäljare. I slutändan är det personen som avgör. Har du jobbat som volontär eller bestigit Himalaya så kan det vara minst lika viktigt, säger Linda Hellqvist.
Den som söker jobb hos Google får räkna med tuff konkurrens. Varje dag tar bolaget globalt emot omkring 4 000 ansökningar, enligt Linda Hellqvist. Många anställs dessutom via interna rekommendationer. Bolaget är även omskrivet för en tuff rekryteringsprocess med många intervjuer. Ännu i dag måste många nyanställda skriftligen godkännas av grundarna Larry Page och Sergey Brin.
– Det var ännu mer utdraget för fyra år sedan. När jag började på Google pratade man om ett snitt på 13 intervjuer innan anställning, berättar Linda. Själv slapp hon undan då hon i början var inhyrd som konsult från ett bemanningsföretag. Sedan blev hon snabbt fast anställd och därmed en googler.

Väl inne i Google-riket väntar en ganska obyråkratisk organisation där cheferna litar på att de anställda gör sitt jobb. Men den som tolkar pingisbord och de lite utflippade kontoren som att man kan ta det lugnt har kommit fel.
– Alla här arbetar extremt hårt. Det är en del av kulturen att vilja prestera, säger Linda Hellqvist, som inför varje kvartal tillsammans med sin chef sätter upp tydliga mål som hon ska nå. 
Två gånger om året är det dags för anställda att utvärdera både sig själva och kollegor, inklusive cheferna. Hur är det då att bli betygsatt av sina kollegor?
– Det är en öppen process där jag får veta vad som skrivits om mig och av vem. Jag tycker att det är helt fantastiskt. Jag får ett kvitto på vad jag har gjort och får svart på vitt på de saker jag behöver jobba på.
Huruvida Google är utvecklande som arbetsplats kan det råda olika uppfattningar om. Medan Linda är nöjd med att ha fått byta uppdragsområden med jämna mellanrum så har det funnits kritik mot karriärutvecklingsmöjligheterna inom Google. IT-utvecklarna sägs dessutom ha den högsta statusen i bolaget:
– Jag tror att det kan ha varit så tidigare. Nu vet alla att försäljningsintäkterna är en förutsättning för att utveckla nya produkter, säger Linda Hellqvist.
Att komma vidare inom Google handlar enligt henne om att själv vara tydlig med vart man vill. Sedan kan det uppstå helt otippade jobb­möjligheter om cheferna tror att du är rätt ­matchning.
Googlekulturen handlar även om att ha passion för sitt arbete och att hela tiden vilja utveckla både företagets produkter och sig själv. Anställda har normalt rätt till att disponera 20 procent av sin arbetstid för egna företagsanknutna projekt. För Linda Hellqvists del handlar det just nu om att ta fram ett program där välgörenhetsorganisationer ska kunna annonsera gratis hos Google.
Förmånerna är samtidigt många. Vid sidan av gratis lunch erbjuds anställda aktier i Google och bonus om bolaget går bra.  
Den som är van från tidigare arbetsplatser att vid möten kunna tycka om saker och ting riskerar att åka på en propp.
– Just fakta och data är otroligt viktigt på Google. Du kommer inte till ett möte och säger att jag tror eller känner att det är så här. Det existerar inte.

Den som vill platsa i företaget lär också behöva gilla studentkulturen som är något av bolagets DNA och som odlas flitigt genom de omtalat kreativa kontorsmiljöerna. Stockholmskontoret ger bara ett smakprov på utvecklingskontoret i Zürich och huvudkontoret i Mountain View i Kalifornien.
När Linda besökte Moutain View 2007 möttes hon av en lastbil på parkeringsplatsen där anställda kunde klippa sig.
– Inne i komplexet fanns microkitchens i vartenda hörn, överallt stod lådor där du kunde lämna in dina kläder för kemtvätt.
Allting handlar om att behålla det bästa av Campuskulturen och samtidigt förenkla för alla som jobbar menar Linda Hellqvist. Hon har också fått tillfälle att hälsa på grundarduon.
– Jag blev förvånad över att de verkligen gick runt i T-shirt och flip-flopps. Men det var innan jag hade anammat Google-kulturen. I dag förstår jag att det inte behövs kostym för att framstå som duktig.
Civilekonomens möte med Linda Hellqvist är slut. Återstår bara en fråga: Finns det inte något som inte är bra med Google?
– Jag kan inte komma på någonting. Och det säger jag inte för att jag är helt googlefierad.

Fakta

Nöjd med sin lön

❱ Namn: Linda Hellqvist.
❱ Född: 1980 i Stockholm.
❱ Familj: Man och en dotter.
❱ Bor: Eskilstuna (tågpendlar till Stockholm och kan tillgodoräkna sig resan som arbetstid). 
❱ Karriär: Civilekonom från Mälardalens högskola med inriktning på marknadsföring, konsult på läkemedelsbolag. Sedan 2005 anställd på Google.
❱ Lön: ”Bra.”
❱ Fritid: ”Vad är det?”
❱ Dold talang: ”Stansen, det enda som är bra på golfbanan.”
❱ Intressen: ”Familj och vänner – alla fantastiska upplevelser jag har tillsammans med dem!”

Fakta

Fakta om Google

 › Bolaget grundades 1998 av Larry Page och Sergey Brin och har sedan dess utvecklats till en sökmotorgigant med över 20 000 anställda och över 140 miljarder kronor i omsättning (2008).
› Merparten av försäljningen kommer via Google Adwords där företag via ett auktionssystem betalar för att synas i anslutning till sökresultat.
› I takt med att Google blivit allt större och mäktigare har även kritik vuxit fram. Före­taget har bland annat kritiserats för eftergivenhet mot kinesisk ­censur.  Men efter cyber­attacker mot bolagets verksamhet i Kina överväger bolaget nu att lämna landet. 
› Andra kritikpunkter har handlat om huruvida bolaget har rätt att scanna in böcker, skatte­planering samt integritetsfrågor.

Mer på civilekonomen.se