Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

När 40 plus blir ett minus

Erfaren eller för gammal för nya jobbet? Det beror på vilken bransch du arbetar inom, visar Civilekonomens granskning. Risken att drabbas av åldersdiskriminering är högre inom reklam och marknadsföring än inom ekonomi och revision, där det snarare är en merit att ha passerat 40-strecket.

För snart tio år sedan fick han sparken. Då var han 43 år, civilekonom och hade en framgångsrik karriär bakom sig, inom såväl reklambranschen på kreativa och ledande positioner som på klassiska chefspositioner, senast på ett svensk storföretag. Som anställd på företaget fick han bland annat ta emot utmärkelser för sina insatser.
I samband med att bolaget gjorde sig av med stora delar av sitt marknadsföringsfolk, blev han arbetslös. Då hade han varit fem år på företaget.
Han gick över till mediebranschen. Och har, nu tio år senare, fortfarande inte fått ett nytt, kvalificerat jobb på heltidsbasis.
– Jag har sökt 500–600 jobb. Jag har super­meriter, har lyckats väl och drivit projekt i 100-­miljonersklassen, gjort det enormt framgångsrikt och har riktigt bra referenser. Men jag blir inte ens kallad till intervjuer. Det känns märkligt, säger civilekonomen som inte vill framträda med sitt namn.

I dagsläget jobbar han halvtid i mediabranschen med en lön på juniornivå. Resterande tid går han på a-kassa. Vid ett tillfälle när han sökte jobb som marknadschef på ett stort IT-företag, sa vd:n rakt ut: »Jag skulle aldrig anställa en marknadschef över 45. De anses generellt som trötta och oinspirerade.«
– Jag frågade då: Hur ser en idealisk marknadsförare ut? Han svarade: »En tjej på 30–35. Gärna snygg.« Han menade att det är branschpraxis. Anställer man en man över 45 ser man ut som en idiot inför kolleger och konkurrenter, berättar Civilekonomens källa.
Michael Strauss, karriärcoach, grundare av rekryteringsfirman Goveteran är en annan civilekonom som också upplever att det går en gräns runt 40 för när det blir svårare att ta sig fram på arbetsmarknaden.
Själv blev han avbruten mitt under en intervjusituation, när han i tidig 40-års ålder sökte ett jobb via en rekryteringsfirma. Efter några dagar tog han mod till sig, ringde upp och frågade på vilka grunder han inte gick vidare. Svaret han fick var »det är ett så ungt och dynamiskt företag«, och att de därför gått vidare med en annan sökande.
Vad exakt händer vid 40? 
– I bemannings- och rekryteringsbranschen är ålder ett sätt att etikettera folk, och används som en av flera metoder för att sortera och välja bort folk. På en del företag kan en äldre person fördomsfullt betraktas som mätt och belåten, är dålig på ny teknik och tung i gumpen.
Men det här gäller inte alla branscher, menar Michael Strauss.
– Inom olika yrkesgrupper är det mer eller mindre bra att vara äldre. För till exempel ekonomer inom revision, för företagsledare, politiker och styrelsemedlemmar så är lång erfarenhet något positivt. Däremot kan det finnas branscher där det ses som belastande att vara äldre. Exempel är media, reklam och kreatörsyrken.

Åldern går igen i allt vi gör. Vi kan knappt handla på Ica utan att visa leg och fylla i vårt personnummer.
På samma sätt är det när vi söker jobb. Men det finns sätt att blanda om korten i leken och spela en annan giv. Ett är att förändra attityder hos företagen.
– Vi brukar prata med företagen vi rekryterar åt och fråga: om du får välja mellan två kandidater till ett jobb, där du betalar lika mycket för båda, och den ena är 24, nyexad, och inte tagit ett enda koncernbeslut, eller en som är 44 och tagit 500, vem väljer du? säger Michael Strauss.

Men de som söker jobb har ett eget ansvar att flytta fokus från det som är mindre intressant, till det som är relevant i en ansökan, menar han.
En del arbetssökande har villfarelsen att akademiker och civilekonomer alltid behövs, de förväntar sig att få ett jobb.
Att utbildningen är ett kvitto på det man kan och lättare ger jobbchanser. Det kan vara tufft att inse att det inte är så.

– Att söka jobb handlar om survival of the fittest. Det är en enorm konkurrens och man måste hänga med och kunna torgföra sina kunskaper, säger Michael Strauss.
– Det handlar om förpackning och marknadsföring. Det ska kännas lätt för arbetsgivaren att anställa en 40+.
– Din ansökningshandling är ditt säljbrev. Det är klart att man måste betona sina starka sidor i brevet, inte de som är mindre starka. Om ålder upplevs som ett problem bör man inte betona den, tipsar han.
Upplever civilekonomer som kommer till
Goveteran att det är svårare att få jobb
efter 40?
– Ja, det gör de. De har sökt många jobb utan att få dem. Att söka och inte få jobb gör att man lätt hamnar i en negativ spiral.
– Börjar man uppfatta sin ålder som ett problem kan man sätta mentala krokben för sig själv, säger Michael Strauss.

Fakta

Reklambranschen: Yngre förmågor värderas högre

Det är lätt att hamna i kylan när man passerat 40. I alla fall inom reklam-branschen. Det bekräftar Amanda Undin, grundare av reklambyrån Trackster, och i dag vd för egna företaget Customer Clinic, som arbetar med relationsmarknadsföring.

– Reklambranschen ska ju vara först med det senaste, ligga i framkant och allt det där. De som anlitar en reklambyrå ska känna att det de får tillbaka ligger i tiden, är fräscht och modernt. Då är det ju lätt att tro att det är endast yngre förmågor som kan leverera detta.
– Sanningen är förstås att en blandning av gammalt och nytt, erfaret och oerfaret är bäst. Det som är tråkigt är att en kvinnlig revisor med 20 års erfarenhet får mycket respekt och kan ta bra betalt, och till och med kan bli erbjuden delägarskap. En kvinnlig art director däremot, med lika mycket erfarenhet, riskerar att anses ha passerat bäst före- datum och har svårt att få andra arbeten än frilansuppdrag. Det är djupt upprörande, säger hon.
Vad är det för fel på 40+?
– Det är klart att det inte är något fel med 40 +. Tvärtom. Mentala pensionärer finns ju i alla åldrar, och som sådan blir man inte långlivad inom något yrke i dag, tror jag. Det handlar mindre om ålder, och mer om inställningen till det man gör.
Ska man ge upp om man passerat 40 och vill göra karriär inom marknadsföring och reklam?
– Först och främst, vägra ge upp och vägra att anpassa dig till något slags norm som eventuellt existerar. Jag startade en egen reklambyrå i augusti förra året, och den går jättebra. Hade jag tänkt att »jag är en kvinna på snart 48 år och därmed bryter jag ny mark som reklamentreprenör«, så hade jag kanske tvekat.
– Det viktigaste är att göra det man tror på och inte acceptera gamla mossiga traditioner. Varje dag är en ny dag och en ny möjlighet att förändra det som inte är bra, säger Amanda Undin.

Fakta

Facket: Attraktionskraft varierar mellan branscher

Enligt en undersökning om arbetslöshet bland Civilekonomernas medlemmar som förbundet genomfört, kan man se att arbetslösheten stiger med ålder. Redan vid 45+ är det tuffare konkurrens om jobben. För denna åldersgrupp har arbetslösheten ökat de senaste två åren. Det ska tilläggas att tidsperioden sammanfaller med finanskrisen.
Arbetslösheten bland civilekonomer är dock låg, jämfört med andra yrkesgrupper. Jan Lidström, ombudsman på Civilekonomerna, har inte märkt av någon ökad oro hos medlemmar mellan 40 och 50 angående åldersdiskriminering.
– Det är inget de uttrycker i sina samtal till oss. Däremot kan de som passerat 50 tycka att det är svårare att få nytt jobb.

Men han håller med om att attraktionskraften varierar mellan olika branscher.
– De som arbetar med marknadsföring kallnar fortare än de som arbetar med redovisning eller ekonomihantering. Kanske tror man att kreativiteten blir sämre med åldern. Men det tror jag inte på, säger han.
Dock, betonar han, är erfarenhet en tillgång, oavsett yrke.
– Det är ju inget blysänke som tynger ens kompetens direkt, kommenterar han.

Fakta

Rekryterarna: Toppjobb kräver lång erfarenhet

– Vi rekryterar internationellt, och tittar aldrig på ålder, bara på erfarenhet, säger Will Rikard, executive manager, finance recruitment and sales marketing recruitment, hos Michael Page International.

– Att det skulle vara svårare att få ett toppjobb som civilekonom beror i vår bransch på att det är få sådana positioner utlysta. På ett företag har du tre–fyra controllers, men bara en CFO, säger han.
Snarare är det de med lång och bred erfarenhet som har trumfkortet på hand, menar Will Rikard.
– Mer än 15 års erfarenhet, gärna från internationella uppdrag, är värdefullt. De som har den typen av meriter går sällan länge mellan två jobb.
Att det är svårare att få jobb på marknadssidan efter det att man fyllt 40 kan bero på nedskärningar i marknadsbudgeten under finanskrisen, resonerar han. Marknadsavdelningen hamnar under over head-kostnader, som är det första man ser över när det ska sparas pengar.

– Det kan betyda att man erbjuder en lägre lön, vilket inte lockar de mest erfarna. Men inga företag vi arbetar med uttrycker att de vill ha yngre personer, och vi arbetar inte heller på det sättet, säger Will Rikard.
Även Maria Eriksson, vd för Poolia Executive, värderar ålder och erfarenhet högt.
– Det är bara positivt att vara äldre när vi rekryterar civilekonomer till chefspositioner, säger hon.
Beroende på vilken roll personen rekryteras till, kan det snarare vara en önskan att han eller hon passerat 40.

– Då har du förmodligen varit på flera arbetsplatser, gått igenom några konjunkturer och har en större självinsikt. Vi brukar prata om de tre »s«-en när vi rekryterar: självförtroende, självinsikt och stabilitet. Självinsikten ökar generellt sett med åldern, ofta även stabiliteten, fortsätter hon.
Kunskap om egna brister och styrkor, samt förmågan att dra nytta av sitt team och ta hjälp när det behövs, är ytterligare faktorer på pluskontot.
Om du fick välja mellan en 33+ och en 43+ till ett jobb som ekonomichef på ett medelstort svenskt företag, vem skulle du välja och varför?
– Jag har rekryterat både 35-åringar och 55-åringar till chefspositioner. Det handlar om kompetens och personlighetsdrag. Jag tittar aldrig på ålder, bara på cv:t. Men det
 ska vara en person som har en fördjupad kunskap inom området, med passion, energi
och engagemang, säger Maria Eriksson.

Fakta

Lagen mot åldersdiskriminering – tuff eller tandlös?

Den första januari 2009 trädde en ny lag mot åldersdiskriminering i arbetsliv och utbildningsväsende i kraft. Sedan dess har antalet anmälningar strömmat in.
Under förra året skickades 208 anmälningar in, en ökning med nästan 25 procent jämfört med året innan. En siffra som delvis förklaras av SAS uppsägningar av kabinpersonal under förra året, och som stod för 35 av ärendena.
– Om man ser till samtliga anmälningar som kommer in till oss under ett år så ligger gruppen etnisk tillhörighet i topp, följd av anmälningar om åldersdiskriminering, berättar Annika Höög, på arbetslivsenheten vid diskrimineringsombudsmannen.
Snittåldern på dem som anmäler åldersdiskriminering ligger över 50. Men det finns fall där personer i 40-årsåldern skickat in en anmälan.
Av dem som anmälde 2010 var 114 män och 93 kvinnor. Det vanligaste fallet är att man sökt ett jobb eller en ny befattning men inte fått den.
Den som vill anmäla ett företag för åldersdiskriminering ska i första hand kontakta sitt fackförbund, som företräder sina medlemmar i diskrimineringsärenden. På www.do.se finns en blankett, där man ska ange på vilket sätt man blivit missgynnad för att man inte fått ett jobb. Arbetsgivaren måste inte ha uttryckt att »vi anställer ingen efter 40«.

Mer på civilekonomen.se