Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Jonas Bygdeson, Creador: ”På andra sidan gatan sitter begåvade ungdomar”

Civilekonomen Jonas Bygdeson längtade efter mer mening i sin jobbvardag. För tre år sedan sa han upp sig som försäljningschef för att ge ungdomar i socialt utsatta områden mer framtidstro. Plötsligt stod han i ett klassrum och odlade fram konkreta framtidsdrömmar, som social entreprenör.

Efter sin examen i internationell ekonomi i Linköping valde Jonas Bygdeson en ganska traditionell karriär men hans sociala engagemang fanns där sedan tonåren.

– På gymnasiet drog jag bland annat i gång Operation Dagsverke i min skola, berättar Jonas när vi ses för en kopp morgonkaffe innan hans mötesdag drar i gång.

I mitten av 1990-talet blossade debatten om företagens samhällsansvar upp. Jonas följde den med intresse men ämnet var inte så hett på skogsindustriföretaget Korsnäs där han jobbade. 

– Jag längtade efter ett mer meningsfullt jobb. Jag funderade på FN och Sida, men de är så stora och jag har alltid gillat mindre, lättstyrda organisationer. 

I stället startade Jonas och en kompis en reklambyrå riktad mot företag som tog ett socialt ansvar. Men de var för tidigt ute, det tog inte riktigt fart. Efter några år som internetprojektledare och försäljningschef tog en annan idé form: att få företag och skolor att delta i ett program för att ge unga framtidshopp och karriärhjälp.

– Sex av tio företag har kompetensbrist. Samtidigt saknar många unga motivation att utbilda sig inom naturvetenskap och teknik. Det är så tydligt till exempel i Kista där både Ericsson och IBM finns. Bokstavligt talat på andra sidan gatan sitter begåvade ungdomar som inte har någon aning om vilka jobb de skulle kunna få runt knuten. De växer upp i en värld där mamma städar och pappa är arbetslös, eller är ingenjör men kör taxi, säger Jonas Bygdeson.

Han satte sig och ringde på måfå till ett lärarrum på en högstadieskola: Har ni svårt att motivera eleverna?, undrade han. Ett tydligt ”ja”, blev svaret.

– Plötsligt stod jag där i klassrummet och eleverna fick mig att lova att komma tillbaka. Det blev ett kvitto på att de behövde den sortens karriärinspiration, berättar Jonas.

Strax sökte han till Kinneviks satsning Reach for Change (tidigare kallat Playing for Change), där sociala entreprenörer får stöd för att utveckla sitt företag på heltid under tre år, förutsatt att den årliga utvärderingen berättigar en fortsättning. Med sitt företag Creador AB blev Jonas en av fyra bland 900 sökande som fick grönt ljus. Företagen och skolorna betalar en liten summa för att delta i programmet MyDreamNow. Därtill kommer en mängd volontärer som bjuder på sin tid. Kriteriet för att platsa som volontär är att man gillar sitt jobb och är beredd att berätta lite om det för elever.

– I dag har vi 30 klasscoacher: en sjuksköterska, en grafisk formgivare, en biomedicinare, en byggföretagare och så vidare. Just nu jobbar jag på att få fler företag att nappa och låta sina anställda delta som klasscoacher.

Som social entreprenör vill Jonas inte tjäna pengar på sin verksamhet, bara få det att gå runt. Målet är att programmet ska finnas på tio orter, varav en utomlands, om två år. En högst realistisk dröm verkar det som:

– Jag diskuterar idén med en kvinna i Oman, jag har fått en förfrågan från Haiti, och en en gammal kompis som är highschool-lärare  i USA  är intresserad.

Fakta

Jonas Bygdeson

Driver: Creador AB sedan 2011.

Roll: VD och grundare. Antal i företaget: sex anställda, varav fyra på mindre än halvtid.

Bor: Sollentuna. 

Ålder: 46 år.

Familj: Fru och två söner, 9 och 13 år.

Fritid: Familj, vänner, barnens idrott, egen träning, båt, skidor, friluftsliv.

Förebilder i företagandet: Muhammad Yunus, Björn Söderberg och Richard Branson. 

Mitt motto: Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. 

Mer på civilekonomen.se