Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Google: ”Vi prövar varje enskilt fall”

Emma Stjernlöf är nordisk kommunikations- och public affairs-chef på Google. Här berättar hon om hur Google hanterar önskemål från användare att ta bort/korrigera sökresultat och vilken roll Google vill spela på framtidens webb.

Är det vanligt att folk hör av sig och vill påverka Google att ta bort/korrigera sökresultat? Hur agerar ni då?
– Google är ju en spegling av det som finns på nätet och ibland kan det för en del människor vara svårt att hålla isär vad som är Google och vad som är internet. Allt fler förstår den här skillnaden, men det händer att människor hör av sig och vill att vi ska ta bort innehåll. Vi försöker då förklara för dem att de måste gå till källan, det vill säga den webbplats där informationen faktiskt finns och be dem ta bort den. Det brukar inte vara några problem och faktum är att det händer alltmer sällan. Det finns också mycket information på våra hjälpsidor om hur det fungerar.

Finns det några fall där Google faktiskt gör förändringar av sökresultatet vid uppenbara felaktigheter, domslut eller andra faktorer?
– Google går inte in och manuellt påverkar själva sökresultatet, det vill säga vilka länkar som hamnar var. Den lista med länkar som kommer upp när du söker på ett ord är resultatet av över 200 matematiska formler. Däremot finns det vissa enskilda fall där Google tar bort länkar. Det kan handla om länkar till webbplatser med så kallad malware, program som kan skada din dator, eller om brott som barnpornografi där vi arbetar aktivt med internationella organisationer. Det kan också vara resultatet av domstolsbeslut från olika länder, men där gäller att vi prövar varje enskilt fall för sig innan vi tar bort informationen, eftersom vi i grunden tror på yttrandefrihet och ett öppet internet. Vi rapporterar också vilka länder som ber oss ta bort länkar i vår Insynsrapport (Government Transparency Report).

Hur ser ni på framtiden när det gäller den ökade betydelsen av vår ”digitala identitet” där sökresultat kanske blir en ännu viktigare faktor i att beskriva vem vi är?
– Google söker av den information som finns på internet och det är därför på de olika webbsidorna och i sociala nätverk man kan påverka det som finns – snarare än i Googles sökresultat. Om man inte vill att bilder eller personlig information ska synas offentligt bör man helt enkelt tänka efter innan man själv lägger upp på olika webbplatser och i sociala nätverk. Vissa sociala nätverk är mer öppna än andra och det kan vara bra att tänka på. Mer råd och tips finns på vårt hjälpcenter.

Mer på civilekonomen.se