Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Fredrik stoppar barnporren

Skandiabankens vd Fredrik Sauters upprördhet över barnporrhandeln fick honom att agera. I dag är hans bank ledande i kampen mot betalningsströmmarna mellan köpare och säljare.

Egentligen är det lika genialiskt som enkelt. Genom att identifiera säljarens merchandiser-ID, det unika identifikationsnummer som motsvarar själva köpstället, med hjälp av att polisen gör ett testköp, kan bankerna spärra köparens möjlighet att transferera pengar. Mötet mellan säljare och köpare på internet stoppas. Hundratusentals barn slipper utsättas för ligor som utför regelmässiga övergrepp i syfte att få fram nya bilder.
   – Vi började jobba aktivt med Rikskriminalpolisen och Ecpat för två år sedan när jag blev vd för Skandiabanken, berättar Fredrik Sauter. Min kollega Lena Hök, bankens informationschef, berättade om handeln med barnpornografi där närmare två miljoner nya barn dras in i barnsexhandeln varje år, varav 40 procent är yngre än sex år. Vi blev starkt påverkade båda två och förstod att vi kunde göra stor nytta.
Skandiabanken inledde ett samarbete med polisen och hösten 2008 fann de en lösning som i det långa loppet försämrar tillgången till barnpornografi och därmed kan påverka efterfrågan så att den minskar.
Har ni fått efterföljare?
   – I februari ingick vi en koalition med samtliga svenska banker och vi har också inlett arbetet internationellt där jag var värd för ett stort seminarium i EU. Det här väcker väldigt starka känslor, också i resten av näringslivet och resebranschen som gör mycket för att stoppa barnsex på alla resor. Dessutom har drottning Silvia engagerat sig och vi har fått stöd politiskt av Mats Odell. Jag tror vi alla känner att vi kan göra väldigt mycket som människor och företagare, i stort och smått.

Att just Skandiabanken tagit stort ansvar är inte så underligt, menar Fredrik Sauter.
– Jag tror våra kunder förväntar sig att vi tar det ansvaret. Vi ska våga utmana och tänka nytt, våga ta ställning. Och vi gör det inte bara för att tjäna mer pengar, det finns en oerhörd stolthet och glädje bland våra anställda över koncernens engagemang.
Skandia har jobbat närmare 20 år på det här sättet, förklarar han. Vid sidan av Alice Bah har banken bland annat synts i antimobbingkam­panjer, kollo­uppbyggnad och nattvandring.
Samtidigt är det ofrånkomligt att inte snudda vid händelserna för åtta år sedan. När girighet och mygel skakade Skandia i grundvalarna.
– Det är sant att det satte djupa spår när ett antal personer i Skandialedningen agerade omoraliskt. Med största sannolikhet har det lett till ett slags
revanschlusta internt. Vi är ett bolag som tar ansvar och vårt engagemang inom många frågor har ändrat den skeva bilden.
Folk väljer mer och mer med hjärtat och för­väntar sig att företag tar ett socialt ansvar. Och någonstans börjar vi inse att vi alla har ett ansvar att forma det samhälle vi lever i, menar Fredrik Sauter. Utvecklingen går allt tydligare från att skänka pengar till att själv agera.
   Själv är han en väldigt engagerad person, och konstaterar att han i sin nuvarande roll som vd har en bra plattform.
Vilka reaktioner har du själv fått?
 – Jag har sällan fått så många positiva reaktioner. Nyligen kom det faktiskt fram en kvinna på gymmet och gav mig en kram. Sådant gör att man blir varm i hjärtat.

Fakta

❱ Namn: Fredrik Sauter.
❱ Ålder: 40 år.
❱ Bor: Stockholm.
❱ Familj: Fru, två döttrar, en hund.
❱ Gör: Vd på Skandiabanken.
❱ Utbildning: Civilekonom Handelshögskolan i Stockholm, inriktning nationalekonomi.
❱ Drivkraft: Tycker om att vara med och påverka och förändra.
❱ Vill se mer: Betydligt mycket mer samhällsansvar. Både av privatpersoner och institutioner.

Mer på civilekonomen.se