Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Magnus Höjman. Foto: Jann Lipka

”En tankemässigt väldigt stor utmaning”

En dynamisk och snabbrörlig miljö som måste följa med i utvecklingen och som sysselsätter många unga. Det säger Magnus Höjman om detaljhandeln som språngbräda för karriären.

Magnus Höjman: ”Det är kul med ekonomi och jag har alltid varit intresserad av ekonomiska frågor. För mig var det aldrig någon tvekan vilken utbildning jag skulle välja. Civilekonomutbildningen är en bred bas med många karriärvägar. När jag kom tillbaka till Sverige efter utbildningen i USA 1994 var arbetsmarknaden kärv och kampen om jobben hård. Affärsdrivet och -tänket i amerikanska företag lockade mig väldigt och jag hade tur som fick jobb på konsumentvaruföretaget Procter & Gambles svenska avdelning. Jag var tydlig med att jag ville jobba brett och prova alla deras karriärvägar innan jag valde något att fördjupa mig i. Det var en fantastisk skola, min utvecklings- och inlärningskurva var väldigt brant. I början var jag assistent åt de mer seniora på bolaget, var med vid möten med dagligvaruhandlarna och hörde snacket för att lära mig. Efter hand fick jag mer ansvar och hand om att integrera ett inköpt bolag i moderbolaget. Därefter gick jag över till säljavdelningen och började jobba mot dagligvaruföretag i Norden, det blev mycket resor och jag fick en djup insikt i hur de stora kedjorna i Norden jobbade med inköp.

Efter fem år på Procter & Gamble blev jag rekryterad av en tidigare kollega som börjat jobba på konsultfirman Accenture. Där blev jag CRM-ansvarig och jobbade mot dagligvaru- och detaljhandel under elva år innan jag gick till Clas Ohlson. Nu arbetar jag med varuförsörjning och sitter i koncernledningen. Det är roligt att jobba med detaljhandel. Alla har en relation till handel, det är konkret och man kommer nära kundnyttan. Att planera flödet optimalt från tillverkning till inköp och försäljning via olika kanaler är oerhört komplext. Att få logistiken med rätt varor på rätt plats i rätt butik vid rätt tillfälle att fungera är en tankemässigt väldigt stor utmaning. Detaljhandeln är en dynamisk, snabbrörlig miljö med många unga. Vi följer med i utvecklingen och kan aldrig stå stilla.”

Fakta

Magnus Höjman, 48
Jobbar som: Varuförsörjningsdirektör på Clas Ohlson.
Bor: Helsingborg.
Bakgrund: Försäljning och management på Procter & Gamble 1994–1999, konsult på Accenture 2000–2011, hos Clas Ohlson från 2011.
Utbildning: Civilekonom från Lunds universitet, inriktning ekonomisk analys och nationalekonom från University of California.

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se