Digitaliseringen: Snart är din kollega AI-driven
Redovisningsbranschen blir alltmer automatiserad, den finansiella rådgivningen digitaliseras i jämn takt och de flesta kundtjänsterna bemannas av digitala assistenter.

– Att automatisera kundtjänst är en av de mest populära tillämpningarna just nu, säger Fredrik Heintz, docent på Linköpings universitet och ordförande för Swedish AI Society.
Inom kundtjänst används en AI som kan tolka talat språk, översätta och känna igen saker.
– Men det krävs fortfarande manuellt arbete för att det ska fungera, säger Heintz.
Läs även: Förändringstakten ökar med artificiell intelligens
Det är i den smalare AI:n (till skillnad från den mer generella) som näringsliv och forskare tror att potentialen finns den närmaste tiden. System som hjälper oss att navigera bland siffror och information. Som i redovisningsbranschen.
– Vi jobbar uteslutande digitalt, det är en stor vardagsförändring för redovisningskonsulter, säger Peder Albert, vd för redovisningbyrån Bokoredo.
Tid har frigjorts, de rutinmässiga uppgifterna har blivit färre.
– Det blir en roligare vardag, men om man inte klarar av att hantera nya uppgifter som kunddialog och kvalificerad rådgivning får man det svårt.
Läs även: Digital kompetensutveckling nya hårdvalutan
En app har man utvecklat själva, men utnyttjar samtidigt de bästa systemen för bokföring och lön, så som Fortnox.
– På så sätt kan vi hitta rätt lösning för varje kund. Utvecklingen går snabbt och det blir svårare att hänga med om man utvecklar sitt eget IT-system, säger Peder Albert.

Samtidigt sjösätter storföretagen AI-drivna pilotprojekt för att inte tappa position. I Finland har AI:n Alicia T tagit sig in i ledningsgruppen för datadrivna affärer på tjänste- och mjukvaruföretaget Tieto.
– Alicia T är ett led i vårt utvecklingsprogram för att lära oss hur man bäst använder AI i beslutsfattande lägen, säger Ari Järvele, chef för datadriven affärsverksamhet hos Tieto.
Förhoppningen är att AI:n ska hjälpa till att fatta faktabaserade beslut. Rent utseendemässigt påminner Alicia T mer om en dator än en robot. Men i takt med att förmågor som röststyrning och bildigenkänning blir bättre närmar vi oss allt mer de futuristiska robotarna.
Röstkontroll
Röstkontroll är nästa stora tekniska paradigmskifte. Här finns röstassistenten Alexa, ett röststyrt gränssnitt, tillverkat av Amazon. Apple har Siri, Google Now och Microsoft har Cortana. Assistenterna blir allt bättre på att tolka mänskligt tal och därefter utföra upp-gifter som den är programmerad att göra.
Bildigenkänning
Bildigenkänning är en AI-förmåga som Google förbättrar hela tiden och något som bilbranschen visat intresse för när förarlösa bilar ska tolka trafikskyltar. I dag finns flera bokföringsappar som tolkar fotograferade kvitton. Aktörer som Kwick och Doone digitaliserar hela flödet av kvitton så att bokföringen blir digital.
Digitala assistenter
Digitala assistenter ska genom att efterlikna människans inlärningsprocess och dialog utföra uppdrag och ge information. SEB har framgångsrikt provat att integrera sin digitala assistent Amelia inom bankens interna IT-support. Tanken är att Amelia ska interagera med externa kunder genom naturligt tal.
Digitala fondförvaltare
Digitala fondförvaltare och rådgivare utmanar de traditionella förvaltarna med algoritmer och avancerad matematik. Det gäller exempelvis svenska Sigmastocks och den digitala fondförvaltaren Emma i USA. IBM:s superdator Watson har samarbetat med Citibank på området.