Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Studenten som tar ton mot teorierna

Christian Skoglund dömer ut den gamla marknadsföringsskolan.

Din bok Snacka om bra marknadsföring kritiserar marknadsföringsgurun Philip Kotlers teorier, som ligger till grund för en hel generations marknadsförare. Var har du fått ditt självförtroende ifrån?

– Jag vet inte, men jag uppfattar inte att marknadsföring i praktiken går till så som Kotler skrev. Jag vet inte när hans bokPrinciples of marketing kom, men alla ämnen har förnyat sina teorier, utom marknadsföringen.

Varför fungerar inte Kotlers teorier?

– Den största anledningen är att folk har fått bättre kommunikationsmöjligheter, exempelvis via internet och mobil. På några minuter kan man nå sina vänner, vilket gör folk och inte företag till de bästa marknadsförarna. Samtidigt har folk tappat förtroende för reklam. Vänner och släkt, däremot, litar man på och frågar om köpråd.

Varken relationsmarknadsföring eller word of mouth, som din bok handlar om, är något nytt. Vad är det som gör din teori speciell?

– De flesta som försöker nå kundlojalitet ser mer till sitt eget intresse än till sina kunders. För att få lojala kunder måste kunderna uppleva ett riktigt värde för det. Kundklubbar som ICA-kortet har bara ett penningvärde. Kommer det något billigare så byter kunderna.

Nämn ett svenskt företag som arbetar föredömligt med relationsmarknadsföring.

– Det gym som jag tränar på har exempelvis en person anställd enbart för att träna, hjälpa till och prata med folk. Det är väldigt smart. Då får folk en relation där, och det är svårare att göra slut med en kompis, som det ju nästan blir, än med ett företag.

Du anser att marknadsföraren i dag har för mycket fokus på att öka försäljningen utan att se på nyttan för kunden. Förklara.

– Om marknadsföraren ökar försäljningen genom reklam anses han ha lyckats med sitt jobb. Och om försäljningen efter ett år minskar för att reklamen inte håller så får han inte skulden för det heller.

Du är kritisk mot marknadsföringsutbildningen, som mest tycks handla om att lära sig olika teorier för att svara rätt på tentor. Har du något tips till studenter för att behålla sin kreativitet genom utbildningen?

– Att ha något bredvid skolan som stimulerar kreativiteten. Jag har till exempel skrivit min bok.

Vad har berömmet från Evert Gummesson, Sveriges kanske mest kända författare och professor inom marknadsföring, betytt för försäljningen av boken?

– Det har nog betytt en hel del, han är ju så pass känd i branschen. Spe­ciellt bland de äldre. Totalt har jag sålt ungefär 700 böcker.

Vad ska du göra när du är klar med din utbildning?

– Jag är klar nästa år, då kommer jag troligtvis att starta ett nytt företag. Jag har lite planer på att importera vissa produkter, jag vill inte säg vad.

Har du fått något jobberbjudande tack vare boken?

– Nej, men det har ringt några stycken och bett om hjälp med sin marknadsföring.

Vilket varumärke skulle du själv vilja marknadsföra?

– Eton i Borås. De gör världens bästa kläder och är jättekända. Det är ingen utmaning, kanske, men det skulle vara roligt.

Fakta

Har sålt golfbollar och fastigheter

❱ Namn: Christian Skoglund.
❱ Född: 1987 i Borås.
❱ Familj: Mamma och pappa.
❱ Aktuell: Civilekonomstuderande vid högskolan i Borås, kom i januari ut med boken Snacka om bra marknadsföring.
❱ Karriär: Startade som 17-åring Presentexpressen, som sålde pannor, golfbollar och paraplyer med företagstryck. Köpte, renoverade och sålde fastigheter i Borås, även det under namnet Presentexpressen. Började civilekonomutbildningen direkt efter gymnasiet.
❱ Tjänar: Cirka 12 000 kronor per månad.

Mer från: , ,

Mer på civilekonomen.se