Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Sonat Burman-Olsson Foto: Henric Lindsten

Omöjligt uppdrag?

Sonat Burman-Olsson har ett av de svåraste vd-uppdragen inom svensk detaljhandel – att vända den kroniska förlustmaskinen Coop till lönsamhet. Och kanske är det just det omöjliga i uppdraget som eldar på hennes drivmotor och får henne att lyckas.

Sonat Burman-Olsson ställer sig kolugnt framför kameran en våning upp över ingången till Coop Sveriges huvudkontor i Solna. Läget för koncernen är dock långt ifrån lugnt, utan snarare värdigt en räddningsaktion av stålmannen.

I första hand behövs nog ingen förmåga att flyga över hustaken; spektakulärt nog vore att vända kroniskt röda siffror till svarta. Medan konkurrenterna Ica och Axfood redovisar vinster i miljardklass tampas Coop med hundratals miljoner kronor i förlust år efter år.

I slutet av 2014 tillträdde Sonat Burman-Olsson som vd med uppdrag att åstadkomma vinst 2017. Mission impossible?

– Det är inget mission impossible! Inte om man redan säljer för 40 miljarder i närmare 700 Coop-butiker runt om i landet och har en stark kundbas med 3,4 miljoner medlemmar. Med den basen är det inget mission impossible.

Ändå, medger hon, när vi har satt oss i det ljusa konferensrummet, blir det knappast en promenadseger.

– Det blir en tuff turnaround. Mycket måste ske och det har jag respekt för. Men jag har en stark övertygelse om att vi ska lyckas. År 2017 ska vi ha vinst, definitivt.

Frågan är förstås hur. Svaren levereras rappt och kraftfullt efter en eftertänksam nanosekund och hon har nära till gester, leenden och skratt. Intrycket är en otålig och exekutiv person som får saker och ting gjorda. 

Stora förändringar
Ett exempel är den nyligen genomförda Stora Strukturförvandlingen som innebär att alla dotterbolag i den tungrodda koncernen som tidigare hade kunnat streta åt olika håll smältes samman till ett enda dagligvaruhandelsbolag. Antagligen avgörande för att säkerställa att alla ska röra sig mot samma mål. 

Men det behövs mer än juridiska krumbukter, inser hon.

– Vinsten ska komma från merförsäljning. Upplevelsen i butiken och kund-

erbjudandena måste bli bättre. Vi måste få kunderna att lägga mer i sina korgar. 

Orden har tyngd eftersom hon har en gedigen och lång erfarenhet av detaljhandel. 

– Detaljhandel är så dynamisk och konsumentnära. Konsumentens reaktion syns direkt i resultatet när du gör något, säger hon med märkbar fascination.

Närmast kommer branscherfarenheten från värsta konkurrenten Ica, där hon ledde en stor förvandling under sina sju år som vice vd. Från ett nationellt och privatägt bolag till en börsnoterad internationell koncern. 

Ingen skrämselhicka
Ledarpositioner i stora internationella koncerner är en röd tråd i karriären: BP, Siemens och Electrolux, där hon byggde upp verksamheten i Asien och Latinamerika på 2000-talet.

– Det var tuffa tider och stora utmaningar, med en annan företagskultur och andra regler och processer än vi är vana vid i Sverige, säger hon utan minsta spår av beklagande. 

Där har vi nog nått pudelns kärna: Sonat Burman-Olsson får ingen skrämselhicka av dåliga odds som blodröda siffror och svårmanövrerade organisationer. Tvärtom, sådana utmaningar livar upp och sporrar:

– Det är roligt att göra förändringar och visa att det går. Utmaningar är kul! Viljan att åstadkomma något ger mig styrka, säger civilekonomen som utnämndes till Ruter Dam 2014. 

Stålmannen hade nog inte förmått formulera det bättre.

Ändå vet hon med sin digra erfarenhet att vägen till målgången år 2017 lär bli krokig. Inför svåra beslut kommer det att pirra i magen, bakslag inträffar säkert, hon kan snubbla och göra fel.

– Alla gör fel, även jag har hunnit med en hel del fel. Det är bara att lära sig av misstagen och gå vidare. Får man motstånd måste man ta en annan väg och lägga till en växel! 

Sköld av trygghet
I nästa ögonblick pekar hon på sig själv med båda händer och avslöjar sin hemligaste, och mest uppenbara, gåva:

– Du får det du ser! Jag är drivande, rak och ärlig och tror på öppen dialog med starka, kompetenta medarbetare. Även om man inte är överens på alla punkter så löser det sig alltid till slut. Men man får inte tappa målet ur sikte, man får inte fastna på vägen, utan måste hitta en lösning. 

Denna väldiga målmedvetenhet vilar på en sköld av trygghet som skänker sinnesro trots genomgripande förändringar och processer. En trygghet med rötter ända till den kärleksfulla uppväxten i Istanbul och Ankara i Turkiet. 

Som ensambarn till framgångsrika advokater hade hon det inte bara förspänt ekonomiskt med bland annat privatskola. Dialogen med föräldrarna var osedvanligt öppen. 

– Jag talade om för dem vad jag ville göra och de tillät det. Även när det gällde pojkvänner.

Som 18-årig student under oroligheterna på bland annat universitetet i Ankara talade hon om att hon ville byta till ett lugnare universitet i Paris. Lätt ordnat för dottern till en styrelseledamot i franska Renault. 

Efter civilekonomexamen flyttade hon till Sverige 1981 ihop med sin blivande svenske man.

– I den åldern planerar man inte, utan följer sitt hjärta, säger hon.

Sedan stänger hon dörren till flera personliga frågor. Ett rakt besked med ett beslutsamt litet leende som påminner om vad en högt uppsatt källa inom Coop sagt om hennes vinnande sätt att driva igenom sin vilja: charm. Trots att hon ser och petar i detaljer upplevs hon inte som jobbig på grund av charmen. 

MBA blev dörröppnare
Övergången från Frankrike till Sverige var långt ifrån smärtfri trots civilekonomexamen. I brist på nätverk tappade hon 5–7 år i karriären och var tvungen att börja om på ruta ett som allt-i-allo på ett litet kassaregisterbolag. Antagligen en utmaning som måste ha eggat henne till att ”lägga i en växel till”.  Dörröppnaren till det svenska näringslivet blev en exekutiv MBA-examen vid Uppsala universitet. Resten är en framgångshistoria.

– Det tog tid att tränga sig in i systemet. Även då gällde det att inte tappa målet ur sikte, säger hon innan hon hastar vidare.

Mission impossible kan mycket väl ha hittat en värdig utmanare. Mycket kommer att hända i Sonat Burman-Olssons Coop. Ica bör hålla hårt i hatten.

Fakta

Sonat Burman-Olsson, 

Gör: Vd och koncernchef för Coop Sverige sedan maj 2014. 

Utbildning: Civilekonom, Executive MBA, Retail Managementutbildning Oxford och Harvard.

Fakta

Coop Sverige

Dagligvarukedja med en marknadsandel på cirka 20 procent i Sverige. I Coop Sverige ingår 665 butiker som antingen ägs av Coop eller av konsumentföreningar. År 2014 omsatte bolaget cirka 40 miljarder kronor. Rörelseresultatet för koncernen blev -306 miljoner kronor. Coop Sverige har cirka 12 000 anställda. Kooperativa förbundet KF Och Konsumentföreningen Stockholm KFS äger Coop Sverige 

Källa: Coop Sverige, Axfood Årsredovisning 2014 (uppgift marknadsandel)

Mer på civilekonomen.se