Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Jonas Weissglas Foto: Jann Lipka

Solklar passion

Det tog 20 år innan marknaden var redo för Jonas Weissglas affärsidé. Ökad miljömedvetenhet och sjunkande priser har fått fler att vilja testa solpaneler.

Trots utbildningen till civilekonom, kände Jonas Weissglas starkare för teknik än för siffror redan under studietiden. Då, i slutet av 90-talet, kastade han intresserade blickar på den alternativa energisektorn, men kostnaden för att installera solceller var så hög att folk och företag hellre valde andra alternativ. I dag ser situationen annorlunda ut.

– Utvecklingen för solpaneler liknar den för platteve. På bara några år har modellerna utvecklats och blivit mycket billigare, säger han.

Med Kina som en aktör och tillverkare av solpaneler har priserna pressats och det finns fler alternativ att välja på. Det gjorde att Jonas vågade säga upp sig från sin fasta anställning som produktionsansvarig på ett kommunikationsbolag, och tillsammans med en tidigare kollega starta ett företag som säljer och installerar solpaneler. Men det har inte gått solklart framåt, även om intresset från företag och privatpersoner ökat markant det senaste året.

– Det tar tid att bearbeta marknaden, i många fall tar det ett år från vårt första möte till vi sålt in en produkt, berättar han.

Det har inte fått honom att tappa modet. Parallellt med företaget frilansar han som projektledare och marknadschef för att få ihop till en lön. Drivkraften är en önskan om att bidra till ett bättre klimat.

– IEA (Internationel energy agency) har gått ut med att temperaturen kommer att höjas med sex grader till år 2050 om vi inte förändrar vårt sätt att använda energi. Den höjningen kan stanna på två grader om vi halverar vårt sätt att konsumera och förbruka energi, säger han.

Alternativa energislag kan bli en viktig faktor i det här arbetet, menar han. 

– När kunderna kommer tillbaka till oss och berättar att de fått sin första faktura från elbolaget, och att det stått 0 kr att betala in för att solen har gjort jobbet åt dem, känner vi att vi är på rätt spår . 

Fakta

Jonas Weissglas

Bor: Stockholm.

Ålder: 45.

Utbildning: Civilekonom Luleå tekniska universitet

Senaste anställning: DW Interactive, som produktionsansvarig senior projektledare. 

Mer på civilekonomen.se