Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Civilekonomen som gjort business av vintage

I över två decennier har civilekonomen Anni Petré Tjerngren livnärt sig på sitt intresse – inredning, prylar och kläder från svunna decennier.

Efter ett par byten av bostadsort stod Anni Petré Tjerngren plötsligt utan jobb våren 1995. Hon och familjen hade då åter bosatt sig strax söder om Stockholms innerstad, och hon bestämde sig för att ta över den lediga lokalen på torget i Västertorp. Där startade hon Antikboden, som efter tio år flyttade två kvarter till den nuvarande lokalen med utsträckta skyltfönster mitt på Västertorps huvudgata.
– Jag har varit intresserad av vintage och retro nästan hela livet och hade hunnit köpa på mig en hel del grejor. Jag satsade på att leva på intresset – och det visade sig gå bra, säger hon.

Till en början fyllde hon på lagret genom en hel del uppköp av hela hem eller dödsbon, något som har blivit allt ovanligare med åren eftersom Internet har det gjort det lättare för folk att sälja saker på egen hand. 

Hon har ingen tydlig inriktning, men hennes egen förkärlek för perioden 50–70-tal kan anas i den välfyllda butiken.
– Det sägs att intresset för den tiden är på nedgång, men det är inget jag har märkt av hittills i alla fall. Jag försöker lägga upp något nytt på Instagram varje dag, och kommentarerna gör det rätt tydligt vad som är poppis. Alla vill ha sånt från 50–70-tal. 

Hennes utbildning i internationell ekonomi med tyska har hon haft mycket konkret nytta av sedan hon startade Antikboden, tycker hon.
– Det är klart att det är bra att kunna sköta min egen bokföring. Men tyskan vet jag inte… det skulle vara om det kommer in någon tysk turist någon gång. 

Fakta

Familj: Man och två utflugna barn.
Ålder: 63 år.
Bor: Mälarhöjden, Stockholm.
Yrke: Driver Antikboden. (”Men namnet är missvisande, jag har inte så mycket antikviteter, det är snarare vintage och retro.”)
Utbildning: Civilekonom med inriktning internationell ekonomi (tyska), Linköpings universitet.
Kuriosa: Kundkretsen består till största delen av boende i området (Västertorp-Mälarhöjden), men hon får även regelbundet besök av uppköpare från andra butiker – även utländska handlare. ”Det är några från Istanbul som brukar komma, och så en del från de baltiska länderna och från Japan.”

Mer på civilekonomen.se