Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Catharina Sjögren. Foto: Nina Grabavac

Är du en vinnare eller förlorare?

Catharina Sjögren om att marknadsföra sig rätt. "Jag såg i ögonen på den presumtiva arbetsgivaren hur röda varningslampor började blinka”

Kan jag påverka bilden av mig själv i karriärsammanhang?” Den frågan får jag ofta i egenskap av karriär- & ledarskapscoach.
Svaret är definitivt ja. Men gör det på ditt sätt, så att du kan stå för det du säger.

Generationstillhörighet, kön, kultur är några variabler som påverkar hur (och om) vi marknadsför oss själva. Vi ser en stor skillnad på till exempel 50/60-talister och 80/90-talister när det gäller uppfattning om den personliga marknadsföringens inflytande. Den äldre generationen ser det oftare som fult att skryta om sig själva och för den yngre generationen är det en självklarhet att framhäva sig. Så vad får man säga i karriärsammanhang?

För några år sedan sade jag upp mig från en hög position med bra lön och tog en time out för att se vad jag ville göra med min fortsatta karriär. Jag var mitt i livet, nära kollaps efter mer än ett år av 60–70 timmars arbetsvecka och var tvungen att fundera på hur mitt fortsatta yrkesliv skulle se ut. När jag sedan åter skulle söka jobb efter ett halvårs paus, gick det upp för mig hur den personliga marknadsföringen avgjorde om jag på en intervju uppfattades som en förlorare eller en vinnare med hög integritet.

Berättade jag under en intervju att ”jag vara nära att bli utbränd och att företaget valde att sopa verksamhetens problem under mattan … etc” såg jag i ögonen på den presumtiva arbetsgivaren hur röda varningslampor började blinka. Deras perception landade i något som inte alls var fördelaktigt för mig.
Samma historia, med ett annat ordval och med tro på mig själv gav en helt annan respons. Beundran och respekt lyste i arbetsgivarens ögon.

Samma resultat har flera av mina klienter fått, när de jobbat med sin självbild och hur de ska marknadsföra den. En man som arbetar inom marknadsföring hade svårt att komma vidare i karriären. Lika fantastisk som han var på att marknadsföra produkter, lika svårt hade han för att marknadsföra sig själv. Detta bidrog till att han i olika sammanhang omedvetet lät motparten se max 20 procent av sin kompetens och sina starka sidor. Resultatet karriärmässigt var att alla de som var bra på att lyfta sig själva hade en raketsnabb karriär, medan den här killen kände att han stod stilla. Lösningen var att beskriva sig själv i tredje person. Det kändes lättare och mindre skrytsamt. Utifrån det kunde han göra en säljpitch om sig själv och rakryggad sälja in sig själv och förmedla den fantastiska kompetens och erfarenhet han har.

När jag coachar kallar jag det för reklambyrå-metoden, för att göra det lätt att förstå vad det handlar om. Bilden av dig är A och O. Hur du uppfattas av andra påverkar i hög grad din utveckling karriärmässigt.

Så mitt råd är: Våga marknadsföra dig själv, precis på samma sätt som en reklambyrå marknadsför en produkt eller ett varumärke.

Fakta

Catharina Sjögren är ledarskapscoach på CoachEffect. Hon har mer än 15 års erfarenhet av marknadsföring och näringslivet. 

Mer på civilekonomen.se