”Konsten att se o-upptagen ut”
Ledarskap fascinerar och engagerar. Bok efter bok berättar hur vi ska bli bättre på det. Pratar man om chefer med sin närmaste omgivning slås jag av att de flesta ondgör sig över sina dåliga chefer och alltför sällan lovordar någon som är bra. Om orsakerna kan spekuleras men eftersom en tredjedel av oss ekonomer får sin första chefsroll tidigt i karriären är detta en central fråga för Civilekonomerna. Hur stöttar vi dig som chef och hur kan du utvecklas i din roll?
Läs mer: Första hjälpen för nya chefer
Min egen erfarenhet från ledarskap kommer främst från mindre team i stora organisationer eller som ledare för mindre företag. Har jag ett enda tips som jag inte läst så ofta om i management-litteraturen är det konsten att se o-upptagen ut. Att ha massor att göra och ändå stanna upp och se medarbetarna och se ut som om jag har tid över för den korta frågan eller för en uppdatering om läget.
Läs om: Feedback framgångsfaktor
Oftast ger det stor utväxling och energi hos den som blir sedd och det leder företaget mer framåt än om jag hinner med allt jag tänkt göra just den dagen. Att vara chef och ledare tar oerhört mycket tid. Om vi inte får förutsättningarna att vara chef utan även förväntas göra ett annat heltidsarbete då blir vi antagligen inte en av de där bra cheferna. Civilekonomerna jobbar med att synliggöra problematiken med för stora team och att ledarskap måste få ta tid. Är vi i mål? Absolut inte men det behöver ständigt upprepas. Har man modet att ta på sig en chefsroll är det troligen för att man vill vara en bra chef och inte för att man vill stressa sönder sig och andra.