Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Fokus på framtiden: Den pågående digitaliseringen på arbetsmarknaden behöver matchas av ekonomutbildningarna menar Dan Frost.

”Jag har svårt att inte tycka till”

Få är så engagerade i utbildningsfrågor som förbundsstyrelsens vice ordförande Dan Frost. Här berättar han om hur digitalisering och automatisering påverkar ekonomutbildningen, betydelsen av praktik och varför studenterna hamnar alltmer i centrum.

Dan Frosts engagemang för ekonomutbildningen är egentligen inte så konstigt. Ända sedan examen i företagsekonomi har han förblivit både ämnet och Handelshögskolan vid Umeå universitet trogen. Först som näringslivskonsult, internationell koordinator, lärare och i dag som studierektor. Sedan 1999 har han varit engagerad i Civilekonomerna. De senaste sex åren som ledamot och sedan årsskiftet även i rollen som vice ordförande i förbundsstyrelsen. 

– Utbildningsfrågor har alltid engagerat mig och jag har svårt att inte tycka till, säger Dan Frost.

Genom åren har han även varit med i flera större europeiska utbildningsprojekt. Ett exempel är Bolognaprocessen med mål som att förbättra jämförbarheten mellan utbildningar och examina inom EU. På senare tid har Dan Frost arbetat med projekt mot Kina. Det har bland annat handlat om att hitta former för att skapa ett poängsystem för att kinesiska betyg ska kunna värderas utanför Kina. 

I rollen som ledamot i förbundets styrelse ligger fokus bland annat på framtidens ekonomutbildning. 

– Digitaliseringen påverkar ekonomernas arbete i hög grad. Ett rimligt antagande är att arbetsuppgifterna i många yrken kommer att fokusera på analys och strategi. De förändrade kraven behöver matchas av utbildningen. Kompetenser behöver förstärkas och läggas till. Samtidigt kommer behovet av baskunskap att finnas kvar.  

Allt viktigare blir även det så kallade studentcentrerade lärandet. I korthet går det ut på att studenterna tar en aktivare roll i lärandeprocessen. Studenten är själv med att skapa kunskap och att analysera. 

– Flera lärosäten med ekonomutbildningar har anammat den pedagogiken. Studenterna lär sig använda sin kunskap för att kunna lösa problem och kunna se konsekvenser av beslut. Hur påverkas samhället i stort? Vilket ansvar har jag som ledare? Det är frågor som färdiga ekonomer behöver kunna handskas med. 

En framtida ekonomutbildning av god kvalitet bygger också på en bra samverkan mellan lärosäte och arbetsliv. Praktik borde vara självklart anser Dan Frost. Men verkligheten är en annan. Förbundets rapport Tre år efter examen (2017) visade att bara 21 procent hade praktik under utbildningen. 

– Praktik fyller ett viktigt syfte, studenterna får möjlighet att prova på exempelvis ett yrke eller en bransch. Samtidigt får man ett kvitto på att man är på rätt väg eller så justerar man sina planer.

För att ekonomutbildningen ska hålla för framtiden krävs det dialog mellan intressenter och beslutfattare på alla plan. 

– Vår uppgift på Civilekonomerna är att stimulera till en sådan diskussion. Sedan ska vi naturligtvis även tycka till, säger Dan Frost.  

Dan Frost

Gör: Vice ordförande i Civilekonomernas förbundsstyrelse. Studierektor på Handelshögskolan vid Umeå universitet. 

Fritid: ”Thermos-supporter” vid sönernas fotbolls- och innebandymatcher.

Dold talang: Förhoppningsvis att pricka rätt då jag i vår tagit jägarexamen. 

Mer från: , , ,

Mer på civilekonomen.se