Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av Civilekonomen svarar en av Civilekonomernas ombudsmän på en vanlig medlemsfråga.

Måste jag motivera min uppsägning?

Jag har sagt upp mig för att påbörja ett nytt jobb. Jag trodde att man som anställd endast hade en månads uppsägningstid. Nu hävdar min chef att min uppsägningstid är hela tre månader och att jag dessutom måste lämna en skriftlig uppsägning där jag även anger motiveringen till att jag säger upp mig. Kan detta stämma?

Det kan mycket väl stämma att du har tre månaders uppsägningstid och att du dessutom måste lämna en skriftlig uppsägning till din arbetsgivare. Däremot så har du som anställd ingen skyldighet att lämna en motivering till varför du säger upp dig. Lagen om anställningsskydd säger mycket riktigt att du har en månads uppsägningstid om du är tillsvidareanställd och inget annat avtalats. Det är möjligt att avtala om längre uppsägningstid i ditt enskilda anställningsavtal.
Om din arbetsgivare har tecknat ett kollektivavtal med någon facklig organisation så är det sannolikt att de anställda får en längre uppsägningstid än en månad då de säger upp sig själva efter att ha jobbat några år. Det finns också kollektivavtal som säger att den anställde måste lämna uppsägningen skriftligt men den behöver inte innehålla någon motivering.
Om företaget saknar kollektivavtal och inget skriftligt anställningsavtal finns att tillgå så är det arbetsgivaren som måste bevisa att ni kommit överens om tre månader.

Mer från: