Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av Civilekonomen svarar en av Civilekonomernas ombudsmän på en vanlig medlemsfråga.

Caroline Lindeberg Foto: Andreas Dybeck

Finns en lag om arbetsbeskrivning?

På min arbetsplats finns det inga arbetsbeskrivningar. Finns det någon lagtext eller dylikt som säger att det ska finnas? Ombudsman Caroline Lindeberg svarar på en medlemsfråga.

Svar: Nej, det finns ingen lagtext som säger att det ska finnas arbetsbeskrivningar. Detta är mer av en praxis på arbetsmarknaden och kloka arbetsgivare upprättar arbetsbeskrivningar för att det ska vara tydligt vad som ingår i respektive tjänst. 

Läs också: Vanligt att få ”fel” arbetsuppgifter vid byte av jobb

Arbetsbeskrivningen är ett komplement till din titel då det inte finns någon nationell standard för vad vanliga titlar som exempelvis controller, ekonomichef eller marknadsansvarig innehåller. Om det saknas arbetsbeskrivning för din tjänst på din arbetsplats ska du givetvis prata med din arbetsgivare om att du önskar att ni upprättar en sådan för dig. 

Du kan hjälpa din chef framåt genom att själv skriva ner vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden du har i organisationen. 

Arbetsbeskrivningen är ett viktigt stöd i såväl lönerevisionen som vid en eventuell omorganisation eller om det skulle adderas uppgifter i din tjänst som du funderar över om de är förenliga med din roll i bolaget. 

Läs också: Så får du en nytändning i jobbet

Mer från: ,