Finns en lag om arbetsbeskrivning?
Svar: Nej, det finns ingen lagtext som säger att det ska finnas arbetsbeskrivningar. Detta är mer av en praxis på arbetsmarknaden och kloka arbetsgivare upprättar arbetsbeskrivningar för att det ska vara tydligt vad som ingår i respektive tjänst.
Läs också: Vanligt att få ”fel” arbetsuppgifter vid byte av jobb
Arbetsbeskrivningen är ett komplement till din titel då det inte finns någon nationell standard för vad vanliga titlar som exempelvis controller, ekonomichef eller marknadsansvarig innehåller. Om det saknas arbetsbeskrivning för din tjänst på din arbetsplats ska du givetvis prata med din arbetsgivare om att du önskar att ni upprättar en sådan för dig.
Du kan hjälpa din chef framåt genom att själv skriva ner vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden du har i organisationen.
Arbetsbeskrivningen är ett viktigt stöd i såväl lönerevisionen som vid en eventuell omorganisation eller om det skulle adderas uppgifter i din tjänst som du funderar över om de är förenliga med din roll i bolaget.