Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av Civilekonomen svarar en av Civilekonomernas ombudsmän på en vanlig medlemsfråga.

Får chefen delegera arbetsmiljöansvar till dig?

Du har en chefsposition, men har din chef rätt att delegera arbetsmiljöansvaret till dig? Förhandlaren Per Fyhr svarar på en medlemsfråga.
Mörkhårig man skägg Per Fyhr
Per Fyhr.

Det är arbetsgivaren som ytterst ansvarar för arbetsmiljön på arbetsplatsen. I praktiken innehar ledningen detta ansvar. De i sin tur har också möjlighet att delegera detta ansvar. Den högsta ledning har dock alltid kvar en skyldighet att fortlöpande bevaka att uppgiftsfördelningen fungerar. 

Ledarskapet avgör arbetsmiljön

Viktigt att känna till är Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) och regleringen ”uppgiftsfördelningen skall dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten.”Stadgas även att ”arbetsgivaren skall se till att de som får dessa uppgifter är tillräckligt många och har de befogenheter och resurser som behövs.” Uppgiftsfördelningen innebär inte att du automatiskt blir straffad vid t ex en arbetsplatsolycka. Detta ansvar fastställs av domstol i efterhand.  Det innebär att det blir ett ja på frågan om din chef har rätt att delegera arbetsmiljöansvar till dig.  

Hellre bra arbetsmiljö än hög lön

 


Annons:

Bli medlem i Akavia.

 

 

 

 

Mer från: ,