Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av Civilekonomen svarar en av Civilekonomernas ombudsmän på en vanlig medlemsfråga.

Får chefen återkalla din semester?

Du har hunnit boka resan, men helt plötsligt återkallar chefen din semester. Vad gäller egentligen? Karin Malmström, ombudsman på förbundet ger råd.

”Enligt semesterlagen har du rätt till fyra veckors sammanhängande semesterledighet under sommaren, det vill säga under månaderna juni till augusti. Undantag kan finnas i kollektivavtal. Finns lokal akademikerförening och/eller annan facklig klubb ska förläggningen av semestern förhandlas med dem. Ytterst är det, även om utläggningen av semestern har förhandlats lokalt, upp till dig och arbetsgivaren att komma överens. Kan du och arbetsgivaren inte komma överens om förläggningen bestämmer arbetsgivaren när du får semester. 

Senast två månader innan semestern är tänkt att påbörjas måste arbetsgivaren meddela dig hur det blir. Om särskilda skäl föreligger kan du bli tvungen att ställa in din redan beviljade semester. Du kan då begära ersättning för omkostnader du haft i och med den bokade resan. Får du din semester återkallad ska du kontakta vår medlemsjour för rådgivning. ”