Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Sören Lundgren är ombudsman och lönestatistikansvarig på Civilekonomerna. Han besvarar i varje utgåva av Civilekonomen en vanlig lönefråga. Fram till och med 2015 besvarades lönefrågorna av ombudsman Jan Lidström som nu gått i pension. Tänk på att lönefrågor är färskvara! I början av artikeln hittar du datum när texten publicerades. Foto: Oscar Wettersten.

Vad är rätt lön för en KAM?

Jag är på väg att söka ett jobb som Key Account Manager. Företaget ligger i Stockholmsområdet och har cirka 400 anställda. I dag arbetar jag som säljare på ett företag med liknande produkter som företaget där jag ska söka jobb. Är född i början på 70-talet och tjänar 44 000, ingen övertidsersättning. Funderar över hur mycket jag kan förvänta mig i lön.

Svar: Key Account Manager brukar innebära att man har ett särskilt ansvar för någon eller några av företagets viktigare kunder. Det handlar ofta om strategisk kundbearbetning och att kunna odla partnerskap med kunden. Lönerna för denna grupp är relativt höga inte minst om kunden är stor och genererar höga intäkter.

Rörliga ersättningar är mycket vanliga inom gruppen. Lönen, i Stockholmsområdet, för någon i 40–50 årsåldern ligger oftast i intervallet 55 000–70 000 inklusive rörliga tillägg. Utanför våra tre största städer ligger lönerna med tyngdpunkt på strax över 50 000 men det är också mer än 25 procent som har 74 000 eller mer. 

De högsta KAM-lönerna återfinner vi på bankområdet, medan det ser mer blygsamt ut på handels- och tjänsteområdena. Det är nog ganska vanligt att övertidsersättning är inräknad i lönen och att man får 30 semesterdagar.