Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Sören Lundgren är ombudsman och lönestatistikansvarig på Civilekonomerna. Han besvarar i varje utgåva av Civilekonomen en vanlig lönefråga. Fram till och med 2015 besvarades lönefrågorna av ombudsman Jan Lidström som nu gått i pension. Tänk på att lönefrågor är färskvara! I början av artikeln hittar du datum när texten publicerades. Foto: Oscar Wettersten.

Hur stor ska provisionen vara?

Är på väg att söka jobb som säljare, försäljningschef eller Key Account Manager. På intervju på ett företag fick jag veta att provision utgjorde en ganska stor andel av den totala lönen. Stämmer det med Civilekonomernas erfarenheter och hur stor del är rimlig att ha som provisionsdel? Är det lika vanligt för alla befattningar? Mer eller mindre vanligt för chefer?

Provision som ”grädde på moset” tackar väl ingen nej till. Framför allt om det finns en rimlig fast lön i botten. Ett bra provisions- eller bonussystem kan också ha en positiv effekt på arbetsinsatserna medan ett sämre system kan ge suboptimeringar och ineffektivitet. Inte minst på säljområdet är det vanligt med provision. Säljare, bland våra medlemmar, har en snittlön på 47 350 kronor varav provisionen utgör 8 800 det vill säga 18,6 procent. En Key Account Manager har en snittlön på 57 700 varav 12 800 är provision (22,2 procent) och försäljningschefer ligger i genomsnitt på 72 000 kronor där provisionen är 14 500 kronor, alltså 20,2 procent. För säljare är det ganska vanligt med garantiprovision på cirka 6 månader så att man ska en rimlig chans att komma in i arbetet.