Varning för nitlott!
Som arbetssökande kan det vara svårt att få en verklighetsbild av ett företag. Men det finns vägar att gå, menar Viveka Andersson.
Steg ett kan vara att granska annonsen. För även om platsannonser i mycket är standardiserade kan det finnas formuleringar som bör höja kandidatens vaksamhet. Önskemål om att kandidaten ska vara stresstålig eller att man på företaget inte sätter några gränser för att göra kunden nöjd är två exempel.
– Här är det viktigt att du som söker jobbet tar reda på vad som menas. Betyder det att du ska vara väldigt flexibel och även vara tillgänglig utanför den ordinarie arbetstiden, säger Viveka.
Steg två handlar om att göra research via nätet. Ta reda på om det funnits skriverier kring bolaget. Har det förekommit exempelvis diskriminering? Att kolla upp lönsamheten är ett annat tips.
– Kolla även verksamhetens hemsida. Här kan du få en bild av vad företaget har för värderingar och tillväxtplaner.
Under steg tre – anställningsintervjun – är det sedan dags att skärpa sinnena ordentligt.
– Känn av när du tar i hand. Hur är stämningen mellan dem du möter. Är de behagliga och positiva med varandra? Är chefen självcentrerad? Ibland kan man som sökande känna direkt att det inte känns bra.
Att kunna ställa rätt frågor är naturligtvis också viktigt för att kunna få en helhetsbild. Och då handlar det inte om förmåner och semester – det kan man ta under andra möten.
– Fråga exempelvis varför föregångaren slutat? Är förklaringen luddig, eller ingen alls, bör du vara vaksam. Vill man att du ska börja omgående kan det vara ett tecken på eventuella konflikter eller otrivsel på avdelningen eller i företaget.
Text: Torbjörn Askman