Hitta energin för att ta dig vidare i yrkeslivet
Efter att ha varit på samma tjänst i många år och dessutom känna att man inte utvecklas, kan vara mycket dränerande. Du behöver hitta ny energi och bygga på ditt självförtroende kring vad du verkligen har åstadkommit i ditt arbetsliv. Tyvärr är vi inte alltid så bra på att själva se vad vi verkligen har genomfört och vad våra styrkor är.
1. Börja med att göra en inventering av vad du verkligen har gjort för arbetsuppgifter i ditt liv. Kanske har du varit ansvarig för något, genomfört implementeringar eller varit engagerad i någon förening? Fundera på vilka av dessa uppgifter som var mest tillfredställande och där du gjorde bra ifrån dig. Det är sådana arbetsuppgifter som du ska lyfta fram och försöka hitta i din framtida yrkesroll.
2. Gör därefter även en självinventering där du går igenom vilka värderingar, intressen, kompetenser och arbetsområden som är intressanta för att vara säker på vad som är viktigt för just dig. Vill du starta eget, jobba i en helt ny bransch eller kanske vidareutbilda dig?
3. Nätverka och ta reda på vad andra har gjort för att nå de områden och tjänster som du har kommit fram till och som är intressanta för dig.
Ta gärna hjälp för att få perspektiv på dina frågeställningar. Be arbetskamrater eller personer som du varit i kontakt med att tala om vad du har för styrkor och kompetenser som de uppskattar. Ju tydligare bild du får av dig själv, vad du vill och vad du kan, desto tydligare mål kan du sätta och därmed få energi att ta dig vidare.