Ska jag kritisera anställdas långa luncher?
Coach Patrick Grimlund svarar: Hur och när vi arbetar har verkligen förändrats de senaste åren, framför allt tack vare (eller på grund av) att vi har blivit så pass mycket mer tillgängliga och flexibla med internet, mobil och mejl i fickan. Givetvis skiljer det sig mellan olika branscher och vilken roll/arbetsbeskrivning man har, men för väldigt många som har kontoret på fickan har det inneburit att vi kan arbeta när som helst och varifrån som helst, och det innebär ju också att de flesta arbetar mer nu än tidigare. Jag kan tänka mig att dina medarbetare inte enbart jobbar 9–17. De svarar på mejl kvällstid och är tillgängliga per telefon även på lunchen. Att träna på lunchen har blivit vanligt och premieras till och med på vissa arbetsplatser.
Dagens ledare ser mer på uppnått resultat än faktiskt arbetad tid. Självklart finns det en korrelation. Om du känner att vissa i personalen försöker smita undan sina arbetsuppgifter och att de inte levererar, då är det ett problem. Men om de förutom att ta långa luncher ibland, i övrigt presterar och visar att de bryr sig och tar ansvar för sitt jobb, tycker jag inte att det är några konstigheter.
Mitt tips är att tänka igenom vad som egentligen är problemet, och om det är så att du tycker att långluncherna verkligen inte är befogade och att det går ut över arbetet. Då ska du ta upp detta i enskilda samtal med berörda parter. Då är det bra att du har tänkt igenom själva problematiken och på vilket sätt du anser att detta går ut över jobbet.
Du ska inte vara rädd att riskera att framstå som en omodern ledare, däremot bör du vara tillräckligt självsäker i ditt ledarskap för att inse att du ska våga ta upp allt som du anser vara värt att ta upp med din personal.