Så tänker du nytt vid rekrytering
Världen är full av kompetenta människor. Alla med olika bakgrund, utseende och personlighet. När vi jobbat länge i en viss bransch är det lätt att ens perspektiv smalnar och vi bara tror att det är till exempel 35–40-åriga svenska män som kan göra jobbet. Att det blir så är inte konstigt med tanke på hur vår hjärna fungerar. Hjärnan föredrar alltid det välbekanta och invanda.
Din utmaning blir nu att tänka nytt och annorlunda för att hitta de arenor och media där alla de andra kompetenta personerna befinner sig. Troligen läser de andra tidningar, tittar på andra webbsidor och pratar med andra personer. Så hur kan ni ändra på ert rekryteringssätt så att ni hittar andra typer av kandidater, men också kan attrahera dem så de vill börja jobba hos just er.
Titta också med kritiska ögon på hur ni formulerar er och hur ert varumärke är uppbyggt. Har ni mångfald på bilderna på er hemsida? Hur formulerar ni era krav i platsannonsen?
En annan sak som är viktig att inse är att andra typer av personer kan ha ett annat sätt att uttrycka sig på. När ni får in ansökningar, förkasta dem då inte för att de inte är formulerade på samma sätt som en 35–40-årig svensk man skulle ha gjort. Ge dem en chans att förtydliga sig. Varför inte kontakta några personer med den bakgrund som ni gärna vill anställa och fråga dem hur de ser på ert företag, hur ni skulle kunna göra för att locka till er just dem och i vilka media ni ska synas för att de ska hitta er.