När ledningens mål är onåbara
Svar: Det verkar som du helt enkelt har fått en budget i knät och förväntas leverera enligt den, och om du då upplever dessa mål som orealistiska så måste du helt klart agera.
Jag är övertygad om att du kan ta upp målen i ett möte med din chef/chefer och mitt råd är att du sakligt och professionellt argumenterar för dina synpunkter. Det visar på engagemang och mod.
Det är viktigt att du har belägg och stöd för dina argument (kanske vill du ha med t.ex. din säljchef som kan backa upp dina argument). Ta mötet i positiv anda och lägg upp ditt case precis som du skulle vilja att någon av dina medarbetare skulle gjort inför dig som chef. Det vill säga ge ny information, visa att du är påläst om just din marknad, kanske sitter du på kunskap som dom inte känner till (om en viss storkund el.dyl.) visa att du verkligen bryr dig och att du är fast besluten om att din enhet ska leverera så bra som möjligt. Förklara också vad som skulle krävas för att ledningens mål skulle kunna nås (skulle du behöva anställa fler säljare eller är det andra resurser du anser skulle behövas för att nå målet, var specifik).
Skulle ledningen inte justera sina mål efter ert möte eller ge dig de resurser du anser dig behöva så har du i alla fall varit tydlig. Då är det bara att antingen bita i det sura äpplet och jobba på i positiv anda, och då med gott samvete känna att du har bidragit med din kunskap. Om du känner att du inte kan jobba på i positiv anda så är dina personliga värderingar troligtvis för mycket i krock med ledningens mål. Om de inte lyssnar på dig så kanske du hellre väljer att se dig om efter nya utmaningar.