Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av tidningen svarar chefscoach Malin Trossing på en ledarfråga. Malin Trossing är ledarskapsexpert med fokus på mod och effektivitet. Hon coachar chefer och ledare, föreläser och har skrivit flera uppskattade ledarskapsböcker.

Till och med nr 1 januari 2016 svarade coach Patrick Grimlund på ledarskapsfrågorna. Han är civilekonom med en filosofie magisterexamen och arbetar med coaching för chefer, ledare och entreprenörer. Han är även känd som programledare i ”Lyxfällan”.

Min kollega förstör vårt arbetsklimat

Fråga: Jag är försäljningschef i ett medelstort företag inom tillverkande industri. Problemet är att jag har en kollega i ledningsgruppen som sprider dålig stämning. Han är dessutom inkompetent, men ingen vågar kritisera honom för han är bästis med koncernchefen. Hur ska jag hantera situationen?

Svar: Du skriver att ingen vågar kritisera din kollega för att han är bästis med koncernchefen. Det verkar vara en mycket infekterad situation, om det är så pass illa att han till och med sitter i ledningsgruppen för att han är kompis med chefen. Är det verkligen så det ligger till? Hur ser de andra på situationen? Har du talat med andra kollegor, medarbetare? Att han sprider dålig stämning och är inkompetent, är det din åsikt eller är det en vedertagen sanning inom företaget?
Du behöver fundera igenom vad problemet verkligen är, och din eventuella roll i detsamma. Försök vara så sann och ärlig som möjligt och se situationen ur olika perspektiv. Varför tror du han sitter i ledningsgruppen? Vad är han bra på? Hur upplever andra honom? Hur tror du han upplever dig? Ligger det något personligt bakom detta?

Föreslå gruppcoachning
Skulle du komma fram till att det enbart handlar om honom och att han inte är bra för företaget/gruppen, då tycker jag att du ska ta upp det med er chef. Du är skyldig inte bara dig själv, men även din arbetsgivare, att ta tag i problemet som du upplever det. Var saklig, objektiv, ärlig och konstruktiv i din kritik. Föreslå gruppcoachning, eller medarbetarsamtal kring problematiken. En annan metod kan vara att ta in en extern organisationskonsult eller gruppcoach som kan hålla i diskussionen kring ledningsgruppens kommunikation och arbete, genom workshops, individuell coachning, gruppcoachning, processledning med mera.
Är det så att du inte är ensam om dina åsikter kring kollegan så är det viktigt att ni andra tar upp detta på ett schysst sätt och visar att ni vill få till en förbättring i ledningsgruppsarbetet. Min erfarenhet är att det sällan är så ensidigt som du lägger upp det. Troligtvis finns det en hel del att jobba på, inte bara för kollegan, utan även för hela ledningsgruppen. Ingen av er har ju hamnat där av en slump. Det är trots allt inte en sandlåda, utan ett forum av vikt i företagets fortsatta utveckling. Självklart kommer koncernchefen att ta detta på allvar om han är rätt man på rätt plats. Att visa integritet, mod, ärlighet och ta upp problemet på ett vettigt sätt är mitt råd.