Måste jag mingla för att avancera?
Det är en intressant fråga som du tar upp. Självklart är det prestationer som räknas och inte snack, men frågan är vad som anses vara goda prestationer. Att mingla och kunna sälja in sig själv är ju en del av businessen, eller hur? Ofta är det den goda nätverkaren som bygger relationer och affärer. Det hänger liksom ihop. Jag vet ju inte vilken del av företaget du arbetar i och vad din roll är, men jag antar att du är civilekonom och arbetar med affärer på ett eller annat sätt, och då är det självklart viktigt att kunna marknadsföra sig själv och sina dokumenterat goda prestationer, som du ju har. Syns man inte finns man inte, är ett ordspråk som jag tycker stämmer i någon mån, i alla fall i vissa situationer.
Det är lätt att försvinna i en stor koncern och därför är det extra viktigt att visa upp sig, att aktivt se nätverkande som en del av jobbet. För det spelar ingen roll hur hårt du sliter och hur fina resultat du presterar, i slutänden måste kollegor, kunder, chefer och samarbetspartners uppmärksamma detta och ge dig belöning för det. Och här har vi problemet som jag tolkar det: du behöver träna på att berätta om dig själv, vad du kan och gör både internt och externt. Kom ihåg att en ”snackare” som inte har något att underbygga snacket med inte blir premierad långsiktigt, så tror jag att du inte behöver oroa dig för att kollegor som avancerar snabbt, inte har rätt kvalifikationer. Se det i stället som att du verkligen har potentialen att avancera minst lika snabbt eftersom du vet att du har resultaten och presterar väl, men som du själv är inne på; du behöver nog tänka om och lägga ner mer tid och energi även på det informella planet. Berätta om dina mål och visa dina ambitioner till avancemang.