Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av tidningen svarar chefscoach Malin Trossing på en ledarfråga. Malin Trossing är ledarskapsexpert med fokus på mod och effektivitet. Hon coachar chefer och ledare, föreläser och har skrivit flera uppskattade ledarskapsböcker.

Till och med nr 1 januari 2016 svarade coach Patrick Grimlund på ledarskapsfrågorna. Han är civilekonom med en filosofie magisterexamen och arbetar med coaching för chefer, ledare och entreprenörer. Han är även känd som programledare i ”Lyxfällan”.

Kollegan tar kritik alltför personligt

Jag jobbar som mellanchef och i min närmaste arbetsgrupp har jag en anställd som tar frågor och kritik väldigt personligt. Hur ska jag agera för att få en konstruktiv gruppdiskussion som inte slutar i att min kollega går i försvarsställning eller till personangrepp?

”Det är en bra början att du som chef är uppmärksam på din medarbetares beteende och vill få till en lösning som är bra både för individen och för arbetsgruppen!

Du behöver ta reda på vad som är grundproblemet. Det du ser på era möten är att medarbetaren tar saker personligt, vilket påverkar era gruppdiskussioner negativt. Men vad är det som gör att hen tar det personligt? Finns det en pågående konflikt i gruppen? Har medarbetaren dålig självkänsla? Trivs hen inte på jobbet? Beroende på vad den bakomliggande orsaken till problemet är, så blir självklart din lösning på problemet olika. 

För att ta reda på grundorsaken behövs ofta ett personligt samtal med den berörda individen. Utgå från en känsla av ärlighet och omtanke när du försöker förstå vad det är som gör att hen tolkar gruppdiskussionerna som personliga påhopp. Våga vara tyst och lyssna, annars är det svårt att få en person att öppna sig. Förringa inte heller medarbetarens känslor i situationen. Hen tycker att gruppdiskussionerna är jobbiga, ditt jobb är att vara nyfiken på varför.

Hur du går vidare efter ert samtal beror vad ni kom fram till. Har gruppen attitydproblem som du som chef behöver jobba med? En konflikt mellan några kollegor som behöver lösas? Eller är det en personlig förändringsresa där medarbetaren behöver ditt stöd under en längre tid?
Ofta kommer man långt genom att prata med personen. För många medarbetare är det viktigt att känna sig sedd av chef och kollegor för att trivas på jobbet. Underskatta inte det behovet utan ta dig tid för dina medarbetare. Dare to listen!”