Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av tidningen svarar chefscoach Malin Trossing på en ledarfråga. Malin Trossing är ledarskapsexpert med fokus på mod och effektivitet. Hon coachar chefer och ledare, föreläser och har skrivit flera uppskattade ledarskapsböcker.

Till och med nr 1 januari 2016 svarade coach Patrick Grimlund på ledarskapsfrågorna. Han är civilekonom med en filosofie magisterexamen och arbetar med coaching för chefer, ledare och entreprenörer. Han är även känd som programledare i ”Lyxfällan”.

Hur bygger jag mitt personliga varumärke?

Hur bygger jag mitt eget personliga varumärke? I dag är jag chef men känner att jag borde vara ännu mer än vad jag är. Är jag dålig på att nätverka, eller vad är grejen?

Personligt varumärke är ett begrepp som hörts och synts allt mer på senare tid. Det går ut på att skapa och underhålla ryktet om sig själv. Det är jämförbart med att bygga upp ett företagsvarumärke. Vad står du för? Kan jag lita på dig? Vad vill du? Är du långsiktig? För att bygga ett starkt varumärke bör allt du gör, både på jobbet och privat, gå hand i hand.
Vi kommer alla att behöva fundera över vårt personliga varumärke. Att enbart jobba på sitt CV är förlegat. Vem vill du vara i arbetsgivarens ögon? Behovet av att skapa något unikt för sig själv är ett mänskligt behov som alltfler inser kan vara/bör vara en konkurrensfördel.  Ställ dig själv följande frågor:
– Vem är du? Vem vill du vara? Vad står du för?
– Börja med att identifiera dina talanger och styrkor, dina intresseområden och din passion.
– Fundera sedan på vad du vill bli associerad med på längre sikt. Fundera på vilken bild du vill att omgivningen ska ha av dig.
Ha inte med för många punkter (även om du behärskar flera områden). Tänk som en marknadsförare. Du kan inte vara bäst på allt. Vill du bli känd som en grym säljare? En bra chef? Eller en analytiker utan dess like? Välj ett, eller max två områden. Du måste stå för dessa och verkligen brinna för det du gör och säger. Jobba sedan långsiktigt för att sprida ryktet om dig själv!
När du vet vad du vill stå för och verkligen kan leva som du lär. Ja, då är det en bra idé att sprida detta genom att nätverka.