Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av tidningen svarar chefscoach Malin Trossing på en ledarfråga. Malin Trossing är ledarskapsexpert med fokus på mod och effektivitet. Hon coachar chefer och ledare, föreläser och har skrivit flera uppskattade ledarskapsböcker.

Till och med nr 1 januari 2016 svarade coach Patrick Grimlund på ledarskapsfrågorna. Han är civilekonom med en filosofie magisterexamen och arbetar med coaching för chefer, ledare och entreprenörer. Han är även känd som programledare i ”Lyxfällan”.

”De andra ­kämpar inte lika hårt”

Fråga: Jag är chef över åtta säljare på ett tjänsteföretag. Tidigare var jag en av säljarna, men efter hårt arbete och goda resultat blev jag för ett par år sedan försäljningschef över gruppen. Vi har en bra stämning och hyfsade resultat, men problemet är att jag vill ha ännu bättre resultat! Min ambitionsnivå är högre än de andras, de kämpar inte lika hårt, bryr sig inte lika mycket. För mig är detta en frustrerande situation, jag vill ju inte tjata och vara jobbig. Vad ska jag ta mig till?

Svar: Du sitter i ett klassiskt chefsproblem, men samtidigt är det ingen ovanlig situation. En ledares viktigaste och mest centrala uppgift är nämligen att motivera och få gruppen att prestera så bra som möjligt. Som chef har du andra uppgifter än dina säljare. Som chef och ledare har du en stor möjlighet att påverka och förbättra gruppens resultat, men för att gruppen ska kunna vara på topp är det samtidigt viktigt att du ser till varje säljares individuella motivationsfaktorer.
Alla går inte i gång på samma morot!
Ta ett samtal med var och en, fråga vad du kan göra för att de ska höja sig, visa dem att du ställer upp och att du ser deras potential.
Se även till att ha minst ett gemensamt gruppmål och något som får hela gruppen att dra åt samma håll.
Sluta tänka på att du måste vara en av dem, du ska vara rak och tydlig som chef. Kanske är det din osäkerhet och din vilja att smälta in och inte stöta dig med dina gamla kolleger som sätter käppar i hjulet för dig?
Bra att du är så starkt motiverad och vill jobba hårt för att förbättra resultaten, där har du den viktigaste grundfaktorn för att få med dig dina medarbetare på samma tåg. Se till att smitta dem med din entusiasm på ett sätt som de är mottagliga för.